VW plní sliby: Revoluční elektrovůz ID.3 přijde do konce léta. S omezenými funkcemi

Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 6. 2020 13:25
Nový elektrický model ID.3 je pro Volkswagen tak důležitý, že ho navzdory potížím se softwarem na trh stihne uvést, jak sliboval, do konce léta. Ne všechny potíže ale budou vyřešené a první majitelé nebudou mít k dispozici kompletní funkce. Chybějící doplní až následný softwarový update.
Volkswagen ID.3, ilustrační foto.
Volkswagen ID.3, ilustrační foto. | Foto: Volkswagen

V budoucí strategii koncernu VW hraje model ID.3 zásadní roli. Jedná se o první auto postavené na platformě MEB, která má přinést elektromobily za ceny odpovídající spalovacím modelům a přitom s neošizeným udávaným dojezdem přesahujícím 300 kilometrů.

Výrobce se ale po vzoru Tesly rozhodl zlevnit i výrazným zlevněním palubní architektury, místo několika desítek řídicích jednotek použil jen tři. Na jaře se toto pravděpodobně uspěchané rozhodnutí začalo ukazovat jako problém. V základním softwaru, který měl zajistit komunikaci mezi jednotlivými počítači, se objevovaly chyby. Bylo jich tolik, že jich podle informací Manager Magazinu hlásily stovky testovacích pilotů na 300 denně.

Vedení koncernu se ale také několikrát nechalo slyšet, že problémy intenzivně řeší a že softwarové zádrhele letní uvedení modelu ID.3 na trh neohrozí. 

A neohrozily, i když s pomyslnou hvězdičkou. Volkswagen nyní zveřejnil časový plán dodávek prvních ID.3. Na třicet tisíc zájemců o modely z úvodní 1st Edition může ve většině evropských zemí začít auto od 17. června závazně objednávat.

Podle mluvčího českého VW Davida Valenty byli ti, kteří na auto již složili tisícieurovou zálohu, v Česku již kontaktováni, aby si mohli auto závazně objednat. Klasický konfigurátor pak má být spuštěn v polovině července a prvním zájemcům dorazí jejich ID.3 1st Edition začátkem září. VW tak s odřenýma ušima stihne slibovaný termín do konce léta.

Nebude to ale tak jednoduché. V autu budou chybět dvě funkce z celkových 256. V první řadě půjde o jeden z taháků: head-up displej s rozšířenou realitou, který promítá pokyny z navigace přímo na vozovku před autem. A v té druhé o jednu z věcí, na které si řada majitelů nových vozů velice zvykla, ID.3 nebude zprvu podporovat zrcadlení mobilního telefonu pomocí Android Auto a Apple CarPlay.

Šéf vývoje značky VW Frank Welsch řekl magazínu auto motor und sport, že problém je u této dnes relativně běžné funkce v tom, že jsou občas příliš dlouhé reakční doby a že systém někdy špatně vyhodnotí, kdy má zrcadlenou obrazovku mobilního telefonu (třeba s navigací) překrýt vlastní (např. varovnou) hláškou.

Výrobce slibuje, že prvním majitelům ID.3 obě funkce, pokud je v autě mají naspecifikované, nejpozději začátkem příštího roku do auta dohraje. Případně se mohou rozhodnout, že si doručení vozu posunou na čtvrté čtvrtletí a auto jim již přijde patřičně vybavené.

Výjimečnou situaci, kdy VW dodává zákazníkům auto s nehotovým softwarem, má zahladit členství ve speciálním ID.3 1st Mover Club. Výrobce v jeho rámci zapojí majitele do vývoje a bude od nich sbírat zpětnou vazbu, a co je možná důležitější: první tři měsíce nebudou muset platit splátky.

Prvním zájemcům jsou zatím k dispozici tři verze, všechny s prostřední 58kWh baterií (dojezd až 420 km) a 150kW elektromotorem. Do 40 000 eur půjde pořídit ID.3 1st Edition se 100kW rychlonabíjením, dvouzónovou automatickou klimatizací, vyhříváním sedadel i volantu, navigací nebo 18" koly a pokročilým hlasovým ovládáním.

Za cenu do 46 000 eur bude k dispozici 1s Edition Plus, které přidává bezklíčový vstup a startování, 19" kola nebo pohyblivé zadní blinkry. Plná 1st Edition Max za maximálně 50 000 eur pak výbavu rozšiřuje o 20" kola, asistenční systémy, zmiňovaný head-up displej s rozšířenou realitou, sedadla s masážní funkcí a bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. 

Přesné ceny by výrobce měl zveřejnit se spuštěním konfigurátoru v polovině července. V případě ID.3 budou následně k dispozici ještě verze s menší baterií s využitelnou kapacitou 45 kWh a dojezdem 330 km a naopak s větším 77kWh akumulátorem, který na jedno nabití umožní ujet až 550 km.

 

Právě se děje

Další zprávy