Všechen zisk na pokuty. Analytici spočítali, kolik budou automobilky stát limity CO2

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 1. 2020 6:03
Analytická společnost PA Consulting již pátým rokem vydává svoji detailní předpověď toho, jak se automobilky popasují s limity vypouštěného CO2, které jim předepisuje Evropská unie. Po řadě relativně optimistických let přichází ve chvíli, kdy omezení začínají platit, skutečně drsná analýza. Pokutu za přílišné emise dostanou bez výjimky všichni. A někteří odvedou unii více, než vydělají.

Loňskou analýzu PA Consulting si můžete připomenout zde. Firma vždy odhaduje prodeje jednotlivých značek a jednotlivých tříd, z čehož se snaží předpovědět budoucí situaci na trhu a s ní související průměrné emise oxidu uhličitého.

Foto: Volvo

11. Volvo

Dosažené emise v roce 2018: 129,5 g/km
Odhadované flotilové emise v roce 2021: 121,0 g/km
Limit pro rok 2021: 108,5 g/km
Limit překročen o: 12,5 g/km
Odhadovaná pokuta: 382 milionů eur, 27,6 % zisku před zdaněním (EBIT) za rok 2018

Ještě před rokem mělo být podle analytiků Volvo automobilkou, kterou by si ostatní mohli vzít za příklad. Švédská firma s čínskými vlastníky oznámila svůj plán, který sice zahrnoval odklon od úspornějších dieselů, nahradit je ale měly plug-in hybridy s nízkou normovanou spotřebou.

Od roku 2016 však flotilové emise oxidu uhličitého u Volva rostou a je znát, že se zákazníky o výhodách hybridů nedaří přesvědčit. Ani 13procentní podíl hybridů do zásuvky a čistých elektromobilů automobilce v roce 2021 nepomůže, aby limit splnila. Pokuta bude znamenat takřka třetinu zisku. Značka má stále za cíl prodávat roku 2025 čtvrtinu aut čistě na elektřinu.

 

Právě se děje

Další zprávy