Všechen zisk na pokuty. Analytici spočítali, kolik budou automobilky stát limity CO2

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 1. 2020 6:03
Analytická společnost PA Consulting již pátým rokem vydává svoji detailní předpověď toho, jak se automobilky popasují s limity vypouštěného CO2, které jim předepisuje Evropská unie. Po řadě relativně optimistických let přichází ve chvíli, kdy omezení začínají platit, skutečně drsná analýza. Pokutu za přílišné emise dostanou bez výjimky všichni. A někteří odvedou unii více, než vydělají.

Loňskou analýzu PA Consulting si můžete připomenout zde. Firma vždy odhaduje prodeje jednotlivých značek a jednotlivých tříd, z čehož se snaží předpovědět budoucí situaci na trhu a s ní související průměrné emise oxidu uhličitého.

Foto: Honda

9. Honda

Dosažené emise v roce 2018: 126,8 g/km
Odhadované flotilové emise v roce 2021: 119,2 g/km
Limit pro rok 2021: 94,0 g/km
Limit překročen o: 25,2 g/km
Odhadovaná pokuta: 322 milionů eur, 5,5 % zisku před zdaněním (EBIT) za rok 2018

Stejně jako v případě Volva i u Hondy původně PA předpovídalo, že limity emisí oxidu uhličitého splní. Výhled ale změnilo a z Hondy se stal jeden z největších průšvihářů, který svůj stanovený limit překročí o více než 25 gramů. Příčinou je to, že mezi lety 2017 a 2018 japonská značka zaznamenala jen malý pokles v emisích. Takový, jaký jí ke splnění evropského cíle nebude stačit.

Auta do zásuvky (hybridy i elektromobily) budou v případě Hondy v roce 2021 tvořit jen pět procent prodaných aut. Pokuta ale pro Hondu není tak citelná jako v případě Mazdy. Zatímco celosvětově se jedná o jednu z největších automobilek, v Evropě svoje pozice vyklidila. Proto postih tvoří jen 5,5 procenta zisku.

Pokud se ale Japonci chtějí pokutám zcela vyhnout, musí své portfolio intenzivněji přezbrojit na elektrické a hybridní modely. Podle automobilky by v roce 2025 měly v Evropě tvořit dvě třetiny prodejů. Letos se začne prodávat malý elektrovůz Honda e.

 

Právě se děje

Další zprávy