Všechen zisk na pokuty. Analytici spočítali, kolik budou automobilky stát limity CO2

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 1. 2020 6:03
Analytická společnost PA Consulting již pátým rokem vydává svoji detailní předpověď toho, jak se automobilky popasují s limity vypouštěného CO2, které jim předepisuje Evropská unie. Po řadě relativně optimistických let přichází ve chvíli, kdy omezení začínají platit, skutečně drsná analýza. Pokutu za přílišné emise dostanou bez výjimky všichni. A někteří odvedou unii více, než vydělají.

Loňskou analýzu PA Consulting si můžete připomenout zde. Firma vždy odhaduje prodeje jednotlivých značek a jednotlivých tříd, z čehož se snaží předpovědět budoucí situaci na trhu a s ní související průměrné emise oxidu uhličitého.

Foto: Fiat

10. Fiat Chrysler Automobiles

Dosažené emise v roce 2018: 125,4 g/km
Odhadované flotilové emise v roce 2021: 119,8 g/km
Limit pro rok 2021: 92,8 g/km
Limit překročen o: 27,0 g/km
Odhadovaná pokuta: 2,46 miliardy eur, 49,5 % zisku před zdaněním (EBIT) za rok 2018

Italsko-americký koncern zaspal s elektrifikací a na jeho číslech je to jasně patrné. Firma prodávající kromě Fiatů také Jeepy, Alfy Romeo nebo Maserati bude muset zaplatit pokutu ve výši až poloviny svého zisku.

Nepomůže jí ani praktika tzv. poolingu, kdy si po dohodě s Teslou připočítává ke svým prodejům americké elektromobily (podobně si spoluprací s Toyotou vypomáhá Mazda). "Naše analýza ukazuje, že spojení s Teslou bude mít minimální dopad," říká Michael Schweikl z PA Consulting. Elektromobily a plug-in hybridy budou podle něj v roce 2021 tvořit šest procent prodejů.

Velkou příležitostí pro FCA je spojení s francouzským koncernem PSA, ten má modernější platformy, na jejichž základech mohou vznikat kromě konvenčních spalovacích aut i elektromobily a hybridy. Firma tak může pružně reagovat na poptávku. S tím je ale také spojena velká výzva v podobě začlenění platforem a technologií do portfolia FCA.

 

Právě se děje

Další zprávy