Testovací centrum BMW u Sokolova otevírá. Má dálnici pro autonomní auta a 27 jezer

Testovací areál BMW nedaleko Sokolova byl slavnostně otevřen.
BMW slavnostně otevřelo své testovací centrum nedaleko Sokolova, jehož výstavba začala v květnu 2020.
Skládá se z celkem šesti testovacích modulů, které se věnují vývoji asistenčních systémů nebo autonomního řízení.
Polygon byl vybudován na brownfieldu a bylo kvůli němu přestěhováno 2,1 milionu metrů kubických zeminy.
Investice do stavby polygonu přesáhne sedm miliard korun.
Foto: BMW
Jan Matoušek Jan Matoušek
26. 7. 2023 17:00
Roční testovací fáze skončila, vývojové centrum skupiny BMW (zahrnuje ještě Mini a Rolls-Royce) severně od Sokolova začne postupně přecházet do ostrého provozu. Tři roky po zahájení stavby areálu jej německá automobilka ve středu slavnostně otevřela.

"Je to největší testovací areál BMW na světě," nezapomíná při návštěvě novinářů zhruba měsíc před oficiálním zprovozněním zdůraznit projektový manažer vývojového centra Andreas Heb. Areál leží na ploše 600 hektarů, jedná se o bývalý brownfield.

"Převezli jsme kvůli stavbě na 2,1 milionu metrů krychlových zeminy," dodává Heb s tím, že i fakt, že šlo původně o brownfield, rozhodl ve prospěch Sokolova oproti dalším zamýšleným lokalitám. To, podpora od vlády a relativně krátká vzdálenost od Mnichova - zhruba dvě a půl hodiny autem. Testovat se tam budou asistenční systémy nebo autonomní řízení.

Polygon, do něhož BMW plánuje investovat 300 milionů eur, tedy přes sedm miliard korun, se skládá ze šesti testovacích modulů (původně jich bylo zamýšleno více, kvůli pandemii koronaviru ale BMW celý projekt zmenšilo), třech budov a celkem je na něm 25 kilometrů silnic. S okolní infrastrukturou je to pak až 40 kilometrů.

V době návštěvy Aktuálně.cz ve druhé polovině června se na něm ještě horečně pracovalo. Dokončovala se třeba stavba fiktivního města s budovami, semafory i dopravním značením.

Andreas Heb dále upozorňuje na přítomnost nájezdů a sjezdů z dálnice, které jsou přímo součástí města. Pro testování asistenčních systémů je podle něj důležité, že jde o přirozenou součást infrastruktury. Není potřeba zastavovat nebo měnit směr jízdy, z města zkrátka vyjedete a po určité době do něj zase vjedete.

Kromě města je součástí rozsáhlého areálu třeba šestikilometrová dálnice na testování autonomního řízení nebo menší čtyřkilometrový okruh pro testování asistenčních systémů. "Je na něm 16 různých povrchů, kilometr je uměle zavlažovaný dešťovou vodou a máme na něm také různé dopravní značky z celého světa," přibližuje Heb jeho podobu. Součástí areálu je dále až 27 jezer, která pomáhají mimo jiné s odváděním vody při hustém dešti.

Nepřehlédnutelná je pak čtvercová asfaltová plocha 300 x 300 metrů. "Slouží k testování nových technologií," říká projektový manažer. Přítomní novináři si na něm mohli vyzkoušet tři z těchto technologií: automatizované parkování, plně autonomní řízení a takzvanou smíšenou realitu, kdy sice řídíte skutečné auto, na hlavě ale máte chytré brýle, které ukazují fiktivní trasu, podle které jedete.

Zatímco smíšená realita a také automatizované parkování, při němž v autě nikdo nesedí a pověřená osoba jej ovládá na dálku, působí spíše jako videohra, samočinné řízení je naopak až příliš skutečné. Andreas Rückerl z jeho vývoje nás usazuje na první pohled do zcela obyčejného BMW řady 7. Jen na místo řidiče nesmíme, tam má místo řidič fiktivní: počítač.

Že je něco jinak, odhalují nejen obrazovky v přední části auta, ale také počítač v kufru, který Rückerl ochotně předvádí, a antény na jeho víku. Ačkoliv technologie i v sériových autech pokročily, je pořád nezvyk nechat řízení zcela na počítači a zkrátka se jen vézt. Podvědomě jste i jako cestující z této situace poněkud nesví.

Autonomní auta, kromě BMW řady 7 je to ještě modrá M3, tady jezdí spolu najednou v předem vytyčených trasách. Nikdy se nepotkají, proto mohou jezdit zároveň. "Najednou bychom tu mohli jezdit až se šesti auty," říká Andreas Rückerl. "Můžeme simulovat náročné manévry, které by jinak řidiče hodně vyčerpaly. Jedná se třeba o tvrdé brzdění," přibližuje vývojář výhody testování aut bez řidiče.

Další z nich je, že teoreticky mohou ve čtverci jezdit auta celý den bez přerušení, navíc je možné dosahovat dlouhodobě díky automatizaci stejných kol a rychlostí a tím standardizovat výsledky.

Šest testovacích modulů pak nemusí být konečná. Když se pomalu pohybujeme po jedné z částí polygonu, předestře Andreas Heb, že by vedle dálnice pro autonomní auta mohl vyrůst vysokorychlostní ovál. Naznačená jeho poloha už konec konců je. A objevit by se mohly i další budovy nebo dílny.

 

Právě se děje

Další zprávy