Jan Matoušek
9. 12. 2019 6:02
Svodidla. Bezpečnostní prvek, se kterým se řidiči setkávají na silnicích a dálnicích denně. Jejich účelem je zachytit vozidlo, nad kterým řidič ztratí kontrolu, a zabránit tak například vyjetí ze silnice, nárazu do pevné překážky nebo vjetí do protisměru. Víte však, kolik kilometrů jich vlastně v Česku je nebo kdy se začala používat? Zjišťovali jsme zajímavosti o svodidlech.
Testování svodidel
Než je možné konkrétní typ svodidel použít, je potřeba u nich provést nárazový test. Jak uvádí společnost Liberty Ostrava, nárazové testy většinou probíhají v rychlostech mezi 65 až 110 km/h a v úhlu nárazu od 8 do 20 stupňů. Náraz se provádí dvěma dálkově řízenými vozidly, která se odlišují podle požadované úrovně zadržení. Může jít třeba o lehký i těžký osobní vůz, lehký i těžký nákladní vůz nebo autobus.
"Zkouší se, aby vydrželo svodidlo náraz jednak lehkým, jednak těžkým vozidlem. U těžkého vozidla, když to řeknu laicky, nesmí prorazit, u lehkého vozidla musí přesměrovat to vozidlo bezpečně od svodidla a nesmí ohrozit řidiče," popsal před časem ČTK testování svodidel vedoucí posuzovatel z Technického a zkušebního ústavu stavebního Roman Ondruška.
Liberty Ostrava mimo jiné také vyčíslila, na kolik takové testy přijdou. "Za posledních patnáct let provedla huť 40 bariérových zkoušek svodidel, což obnášelo asi 80 nárazů. Každá takováto zkouška vyjde podle typu svodidla na 4,5 - 6,5 milionu korun," uvedl vedoucí výroby svodidel Richard Toman.