Štítky na pneumatikách slaví třetí narozeniny. Lidé se o ně téměř nezajímají

Martin Mensa, Pneurevue
19. 10. 2015 12:00
Evropský parlament schválil v listopadu 2009 nařízení o označování pneumatik. Od 1. listopadu 2012 musí výrobci povinně označovat pneumatiky informačními štítky. Tři roky po jejich zavedení jim ale zákazníci téměř nevěnují pozornost.
Lidí, kteří při koupi pneumatik studují hodnoty uvedené na štítkách, je prý velmi málo.
Lidí, kteří při koupi pneumatik studují hodnoty uvedené na štítkách, je prý velmi málo. | Foto: Continental

Štítky informují konečného spotřebitele o třech výkonnostních parametrech pneumatik, a to palivové účinnosti, přilnavosti na mokrém povrchu a vnějším hluku při odvalování. Po několik let byly velkým tématem odvětví a výrobci věnovali jejich propagaci velké úsilí. Nicméně dnes, tři roky po zavedení štítků, je v této oblasti tak říkajíc „ticho po pěšině“.

Většina profesionálů z pneuservisní branže, ať již zástupci výrobců, velkoobchodů či míst prodeje a servisu pneumatik, se shodují v tom, že zákazníci věnují při výběru pneumatik štítkům minimální pozornost. V anketě, kterou uskutečnil německý odborný portál Reifenpresse.de, jen 4 % z 2400 prodejců pneumatik označila své zkušenosti se štítky za dobré, 14 % měla zkušenosti neutrální. Zbytek, tedy přes 80 % respondentů, měl zkušenosti spíše špatné. Některé reakce dokonce označovaly štítky za „totální nesmysl“.

Přitom záměr navrhovatelů zákona byl více než bohulibý: usnadnit motoristům výběr v nepřeberné nabídce produktů, zlepšit informovanost a zaměřit pozornost uživatelů pneumatik na její klíčové parametry.

Foto: Aktuálně.cz

Ty jsou v případě štítků rozděleny na bezpečnost, ekologii (ekonomii) a komfort. Motorista, který nadevše preferuje bezpečnost, by měl své „áčko“ hledat v té části štítku, která hovoří o účinnosti brzdění na mokru. Motorista, kterému záleží hlavně na obsahu své peněženky, by měl podle zákonodárců sáhnout po pneumatice s nejnižším valivým odporem. A konečně ten, který chce co nejméně zatěžovat sebe i jiné účastníky silničního provozu hlukem z odvalování, bude zkoumat údaje o decibelech.

Pneumatika vždy byla a bude jen kompromis v nastavení jejích klíčových parametrů, fyzikální zákony nelze obelstít. Výborné brzdné vlastnosti jdou na úkor valivého odporu i komfortu, protože čím více pneumatiku „přilepíte“ k vozovce, tím méně můžete očekávat, že bude úsporná a tichá. Pochopitelně vývoj jde dopředu mílovými kroky a kompromis mezi protichůdnými vlastnostmi se daří nastavovat na stále vyšší úrovni, alespoň v případě tzv. prémiových značek.

V posledních deseti letech, kdy je velký tlak na ekologickou/ekonomickou vyváženost, se dosáhlo pozoruhodných výsledků, ale nedojde-li k nějaké zásadní, revoluční změně v oblasti běhounové směsi, bude další vylepšování velmi pozvolné, podobně jako je to třeba v případě atletických rekordů.

Nicméně po schválení „štítkové“ legislativy začal doslova hon výrobců na dosažení hodnocení A v obou klíčových parametrech, tj. účinnosti brzdění a hospodárnosti, což se brzy některým výrobcům podařilo. Již méně se píše o tom, že hodnocení „AA“ se často týká velmi omezené části rozměrového spektra daného produktu, třeba jen tří nebo čtyř rozměrů pneumatik. Loni poprvé dosáhla „dvojího áčka“ i zimní pneumatika. A nedá se říci, že by to výrobcům přineslo nějaké zásadní zisky.

Na rozhodování zákazníku o tom, jakou značku či dezén pneumatiky si koupí, mají vliv jiné, tradičnější faktory než štítky. Někteří řidiči volí značku, jiní sledují výsledky testů, další si nechají poradit od svého servisu. A všichni bez rozdílu se dnes dívají po ceně.

Co na štítcích lidem z branže oprávněně vadí, je shodná hodnoticí stupnice pro všechny druhy osobních pneumatik. Některé druhy pneumatik, především zimní, ale také např. univerzálnější typy (SUV apod.), jsou v tomto směru znevýhodněny, protože objektivně nemohou dosahovat takových výsledků, jako letní cestovní pneumatiky.

Některým výrobcům vadí, že zimní štítky více neakcentují zimní vlastnosti, např. účinnost na sněhu. To výsledky v očích koncových zákazníků poněkud zkresluje. Důvěryhodnost štítkových údajů kalí hodnocení, kterým se pyšní různé „no name“ značky z Asie. Zajistit stoprocentní pravdivost a objektivitu štítkových údajů je prakticky nemožné.

Co tedy se štítky? Není dobré je zatracovat úplně, protože určitou vypovídací hodnotu mají. Až budete vybírat své příští pneumatiky, nespoléhejte se na internet, ale zajděte do svého servisu, kam beztak musíte, a nechte si poradit. Když zkušenému prodejci vyložíte své řidičské minimum (s čím jezdíte, kolik kilometrů najedete, po jakých silnicích apod.), měl by vám doporučit tu nejlepší pneumatiku nejenom z hlediska štítkových údajů, ale i těch ostatních, které na štítku nenajdete. A když už si vyberete, hoďte okem i na štítkové údaje. Nezoufejte, pokud všude nenajdete jen áčka a béčka; přesto se může jednat o tu nejlepší volbu. Kvalitu pneumatiky nelze vyjádřit dvěma písmeny a jedním číslem.

 

Právě se děje

Další zprávy