Slabikář dobíjení. Co musíte znát, aby vás život s elektromobilem neděsil?

Martin Přibyl Martin Přibyl
14. 7. 2020 6:04
V prvním díle našeho seriálu o elektromobilech jsme probrali, jaký vybrat a pro koho se takové auto hodí. Nyní přišla chvíle na základní pojmy, které byste měli znát, když už se pro něj rozhodnete. Všechny se týkají toho nejdůležitějšího, dobíjení: ať už je pomalé nebo rychlé, doma nebo na veřejné dobíječce.

Mennekes a typy kabelů

Mennekes je označení pro konektor využívaný k běžnému AC dobíjení. Na konci ho mají dobíjecí kabely typu 1, tedy ty, které se připojují do obyčejné 230V nebo 400V zásuvky, a také kabely typu 2, které se připojují k wallboxům a veřejných AC stojanům. Kabel typu 2 (vlevo) má běžně výkonové omezení na 22 kW, které vystačí u většiny wallboxů a běžných dobíječek. Při koupi tedy rozhodují parametry jako délka nebo provedení kabelu. U typu 1 (vpravo s výměnnými koncovkami pro dobíjení na třífázové zásuvce) o dobíjecím výkonu rozhoduje, k jaké zásuvce se ten který typ připojuje, a řídicí elektronika ve speciální krabičce, kterou se typ 1 liší od "dvojky".

Výrobci dnes oba typy kabelů běžně přibalí k nově koupenému autu. Dodávaný typ 1 ale často bývá té nejjednodušší sorty. Připojuje se do 230V zásuvky a do auta pustí jen 10 A, tudíž dobíjí výkonem okolo dvou kilowattů. Zvlášť se pak dají koupit speciální třífázové kabely (často s výměnnými koncovkami pro různé typy zásuvek), které nabízejí o poznání vyšší výkon. Vyjdou ale na několik desítek tisíc.

 

Právě se děje

Další zprávy