Jednou z nejtajemnějších firem v současném automobilovém světě je nyní mladoboleslavská Škodovka. Dokonce tak tajemná, že i tiskové zprávy o novém logu a vystavovaném konceptu, které byly původně připraveny pro české novináře na ženevském letišti den před zahájením autosalonu, nakonec nechala zlikvidovat.
K dispozici pak byl jen strohý text na oficiálních stránkách Škoda Auto.
Nicméně i z obecných formulací a toho, co nakonec na stánku Škody na výstavišti Palexpo bylo k vidění, lze něco usuzovat.
Škodovka jasně deklaruje, že koncept Vision D se nikdy nebude vyrábět a jde pouze o designovou studii naznačující směry, jakým se tvary příštích škodovek budou ubírat.
Model, ač pojízdný, byl pouze ze dřeva a řada detailů, které byly použity, v interiéru, nemá šanci na sériovou výrobu. Například ozdobné lišty ve dveřích byly ve skutečnosti skleněné krystaly, z nichž každý měl hmotnost zhruba pět kilogramů. S takovými požadavky by každého designéra lidé zodpovědní za přípravu vozu do sériové výroby hnali bičem.
Nejvíce se nový design ukáže na budoucí octavii
Jenže tvar přídě, zapuštění loga jakýmsi jazykem do podstatně širší mřížky před chladičem, a také rozmístění světlometů a jejich tvar, jsou prakticky jasně definovány pro všechny Škodovky následujících několika let.
Částečně by to mělo být použito již i na malém sourozenci z bratislavské rodiny nejmenších vozů koncernu Volkswagen, ale v plné míře se to projeví až na modelu, který zaplní velikostní mezeru mezi modely Fabia a Octavia.
Ještě více na nové generaci Octavie, která se má určitě stát parádním kouskem Jozefa Kabaně. Obě auta se v definitivní podobě s největší pravděpodobností objeví příští rok.
V prezentaci vnějšího designu použil šéfdesignér Škody mnohokrát slovo preciznost. Pohled zepředu i z boku na ženevský koncept mu dává zapravdu. Linie jsou naprosto jednoduché, hladké, přitom líbivé a jaksi přirozené.
Pokud už je použit nějaký prolis, nejde o efektní oblouky, křivky a bumerangy, jak v posledních letech často na nově představovaných vozech vídáme, ale o prostou vodorovnou linii.
Na jednu stranu tak může vůz působit snad až příliš jednoduše, na druhou stranu jde o design, který neurazí a dokonce se pravděpodobně bude líbit na všech kontinentech. Také jen tak nezestárne. Něco takového určitě Škoda zamýšlí a s velkou pravděpodobností (až na tvar zádě) bude podobně jako koncept vypadat právě chystaný globální model.
Světla nejsou dominantní
S touto jednoduchostí tvarů karosérií budou věrně korespondovat tvary světlometů. Jak předních, tak i zadních. Určitě budou menší než dosud a určitě budou mít prostší tvary.
Z minulých výtvorů designéra Kabaně (například Bugatti Veyron) je znát, že není přítelem komplikovaných tvarů světlometů a také se určitě nedomnívá, že by právě tato součástka měla být dominantním prvkem designového jazyka té které automobilky.
Jozef Kabaň sice v odpovědi na dotaz Aktuálně.cz, zda menší přední světlomety budou nyní typickým prvkem Škodovek poněkud vyhýbavě odpověděl, že se to bude lišit model od modelu, ale dá se tušit, že poněkud "korejský" tvar světlometů současné octavie se určitě stane minulostí. Na druhou stranu typické céčko zobrazující se v rozsvícených zadních světlech zůstane.
Na další budoucí vlastnost chystaných Škodovek dokonce upozornila v krátké tiskové zprávě o konceptu sama automobilka.
"Dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie jsou základem úspěšné architektury vozu. Obojí umožnilo vytvořit nadprůměrný vnitřní prostor...." píše se ve zprávě.
Menší převis znamená menší kufr
Až dosud naopak téměř všechny Škodovky mívaly poměrně velké přední i zadní převisy za koly a naopak. To umožnilo nabídnout velký vnitřní prostor a ještě ve srovnání s konkurencí o poznání větší zavazadlový prostor. Menší převis vzadu bude jistojistě znamenat menší kufr, i když si Škodovka pochopitelně neodovolí přijít na trh s nějakým miniaturním prostůrkem pro jednu dámskou kabelku. To, že model Škody může být úspěšný i bez gigantického objemu kufru, už ostatně dokázal Yeti.
Další informaci o nových Škodovkách prozradil sám předseda představenstva Winfried Vahland. Při své prezentaci sdělil, že Škodovky budou mít uvnitř vše, co je nutné, ale ne to, co je možné. V podstatě odpověděl na dotaz, jak se bude lišit nový Superb od Volkswagenu Passat.
Zatímco Passat obsahuje prakticky všechny možné bezpečnostní a komfortní asistenty, které má koncern Volkswagen k dispozici, do Superbu se dostane jen to, co má přímá konkurence. Tedy například nový Hyundai i40.
Jako jakýsi bonus pak mají budoucí vlastníci nových Škodovek dostat v každém modelu několik jednoduchých a chytrých řešení. Pokud to bude něco jako je například bezpříkladná variabilita zadního prostoru v roomsteru či gumičky na přidržování papírů v kapsách bočních dveří, zlobit se určitě nebudeme.