Rozruch vzniklý po ženevském představení Škody Vision D, tedy prvního díla, kterým své představy o designu příštích škodovek představil veřejnosti šéfdesignér Jozef Kabaň, už trochu utichl. Proto mohl tento tvůrce tvarů nejrychlejšího auta světa Bugatti Veyron podrobněji vysvětlit své myšlenky a záměry. Učinil tak v rozhovoru pro specializovaný časopis AutoDesign&Styling. Celý rozhovor si můžete přečíst v jeho 30. čísle, my přinášíme několik výňatků.
To, že jsou představy o novém designu vozů Škoda, má podle Kabaně jednoduchý důvod. "Chtěli jsme představit novou stránku designu na něčem, co Škodovka momentálně nemá ve svém portfoliu, aby nedošlo ke zbytečným debatám, či to už je, nebo není konkrétní model," řekl šéfdesignér časopisu v odpovědi na otázku, proč pro představení nového tvarosloví zvolila Škoda zrovna pětidveřový hatchback.
Kabaň si přeje, aby škodovky nadále kupovali lidé, kteří se pro ně rozhodnou racionálně, ale rád by, aby "stejně reagovalo srdce". "Jedna z věcí proto je ukázat čistotu tvaru. Auta není nutné zdobit, pokud jsou proporce správně zvolené," vysvětlil.
Kabaň se názory veřejnosti moc neřídí
Škoda v příštích letech nepůjde cestou, jako volí například Ford, který používá na svých vozech řadu dekorací a módních prvků. "Nechci hodnotit Ford ani jiné značky, určitě mají vše dobře promyšlené a mají vlastní představy o svých zákaznících. Mohu mluvit jen o tom, o co se snažíme my a jsem přesvědčený, že naše cesta je správná," uvedl Kabaň a vysvětlil, jak k problému přistupuje. "Mám radši, když člověk nenavrhuje věci tak, že je dekoruje, ale že jim rozumí a podle toho řeší jejich vzhled. Když je jen zabalíte do další krabice a vymyslíte obal, tak se na výsledku odrazí," řekl jasně.
Kabaň se vůbec příliš neřídí momentálními požadavky zákazníků. "Zeptejte se dnes lidí, co chtějí a oni vám to řeknou. Zeptejte se jich zítra a možná vám už řeknou něco úplně jiného... Nestačí udělat jen zákaznický průzkum, můžete dělat analýzy, jaké chcete, a přesto nikdy netrefíte žádný trend. V první řadě musíte mít jasno v tom, co chcete dělat vy," odpověděl na otázku, zda vychází z toho, co chtějí zákazníci.
Tu je třeba přiostřit, onde vyhladit...
Kabaň v rozhovoru také vysvětlil, jak to vlastně bude s přítomností ostrých hran a přechodů na nových modelech Škoda. "Neznamená to, že identické hrany jako na Vision D budou na všech našich autech. Když vaříte sladké jídlo, tak je občas dobré použít sůl, aby správně chutnalo. I tady jde o kombinaci několika věcí. U každého auta bude trochu jiná ostrost či oblost hran, aby auto působilo, jak má..."
Na konceptu Vision D není sice prvek pilotní kabiny (který vytváří mimo jiné zatmavené čelní sloupky) a který je dnes přítomen na třech modelech škodovky, ale podle Kabaně to neznamená, že by se nemohl ještě na dalším autě objevit. "Fabia a Yeti jsou příkladem toho, jak se díky takto jednoduchému prvku dá vytvořit extrémně zajímavý a originální design. Proto má u nás tento prvek perspektivu," vysvětlil Jozef Kabaň.