V roce 2020 začnou platit přísné limity vypouštěných emisí u nových osobních aut. Vozy jednotlivých značek budou moci vypouštět v průměru 95 gramů emisí na jeden kilometr. Za každý gram navíc výrobci budou platit vysoké pokuty. "Těmto pokutám se chceme za každou cenu vyhnout," řekl pro Aktuálně.cz Luboš Vlček, šéf Škody Auto ČR.
Aby ale emisní limity automobilky splnily, musí ve velké míře prodávat elektromobily. "Elektromobilita je v podstatě Evropskou unií nařízená, bez ní se neobejdeme," řekl na setkání Bernhard Maier, generální ředitel Škody Auto. Zároveň dodal, že kdo si myslí, že v roce 2050 bude dieselová auta čekat budoucnost, mýlí se.
Potvrdil tím slova, která už zazněla přímo v řadách vedení koncernu Volkswagen. Škoda Auto svůj první elektromobil začne prodávat teprve letos, půjde o elektrické Citigo s dojezdem 300 km na jedno nabití. Spolu s ním se začne prodávat plug-in hybridní Superb. Prodej Citigo s benzinovým tříválcem bude ukončen zcela. Automobilka věří, že elektrický minivůz by si mohli pořizovat drobní živnostníci ve městech.
Příští rok se začne prodávat také plug-in hybridní Škoda Octavia. Kolik elektrifikovaných aut musí Škoda prodat, aby se pokutám za překročení emisních limitů vyhnula, ředitel Škody Auto ČR Luboš Vlček nechtěl prozradit. "Na této statistice nyní intenzivně pracujeme," dodal.
Donutit zákazníky, aby přešli na elektrické vozy, obvykle nejde bez podpory ze strany vlády. Potvrzují to ostatně zkušenosti mnoha zemí v EU. V Nizozemsku, Norsku, Dánsku, ale i ve většině západních států vláda poskytuje dotace na nákup elektroaut v řádu i několika tisíc eur. Elektrovozy jsou často osvobozeny od platby za parkování nebo vjezd do center měst a mají různá daňová zvýhodnění.
"Naše zákazníky nezajímá, jestli splňujeme, nebo nesplňujeme limity. Ti si koupí elektromobil až ve chvíli, kdy bude cenově dostupný, bude mít dostatečně dlouhý dojezd a bude mít kde auto veřejně dobíjet," dodal Bernhard Maier, šéf Škody Auto.
V Česku nyní podle Sdružení automobilového průmyslu funguje jen 400 veřejných dobíjecích stanic, přitom ve Francii jich je 16 tisíc, v Německu 25 tisíc a v Nizozemsku 33 tisíc. "Pokud vláda nezasáhne, v roce 2030 nám bude chybět až 20 tisíc dobíjecích stanic," upozornil Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Škoda Auto proto na společném jednání vyzvala vládu, aby se jednalo o větší podpoře automobilového průmyslu, elektromobilitě, autonomním řízení a dalším technologickém pokroku. "Bez této podpory to sami nezvládneme. Chceme si navíc udržet svou pozici na českém trhu, Škoda Auto přináší do státního rozpočtu 9 % HDP, zajišťujeme čtvrtinu veškerého exportu," připomněl pozici Škody na jednání její šéf Maier.
Už před dvěma lety se vláda usnesla na Akčním plánu s 25 body. Doposud se podařilo dotáhnout do konce jen čtyři z nich, informovaly Hospodářské noviny.
Předseda vlády Andrej Babiš (ANO) zhodnotil dosavadní vládní podporu takto: "Infrastrukturu už podporujeme, z evropských dotací jsme vyčlenili 1,2 miliardy korun na její rozvoj, poskytli jsme také dotaci na nákup elektromobilu obcemi a kraji. Pro fyzické osoby ale dotace na elektromobily nezavedeme."
V Česku se podle statistik Svazu dovozců automobilů prodávají tři čtvrtiny aut firemním zákazníkům. Dotace na nákup elektromobilů soukromou osobou by sice mohly pomoci zvednout prodeje elektroaut v Česku, ale jen částečně. Zásadnější pro Škodu Auto bude, jestli se s vládou dohodne na podpoře jinými způsoby. "Musíme o tom nadále jednat, bez spolupráce s vládou a její podpory to ale nejde," dodal Bernhard Maier.
Stejně se vyjadřuje i Luboš Vlček za Škodu Auto ČR. "Možností, jak nákup elektroaut podpořit, je celá řada. Třeba zrychlené odpisy, sleva na DPH a podobně," uvažuje.
Situaci autoprůmyslu v Česku hodnotí ekonom Pavel Kysilka, bývalý guvernér České národní banky. "České republice v posilování pozice v automobilovém průmyslu vždy pomáhalo několik faktorů. Levná pracovní síla, blízkost Německu, slušně rozvinutá infrastruktura a stabilita makroekonomického vývoje," vypočítává silné stránky českého autoprůmyslu.
Zároveň ale připomíná, že aby si Česko takovou pozici udrželo i nadále, je potřeba doinvestovat v několika oblastech. Zejména v oblasti výzkumu a vývoje a technologického vzdělávání kvalifikované pracovní síly.
"Zejména je potřeba zjednodušit legislativu a upravit různé regulace. Postrádáme lidi na pracovním trhu, najímání zahraničních pracovníků je v Česku velmi složité. V průměru za jinými evropskými zeměmi také zaostáváme v kvalitě silniční infrastruktury. Motorem české ekonomiky by mělo být to, aby své síly spojilo více subjektů. Vláda, energetika, místní samosprávy i autoprůmysl," dodává Pavel Kysilka, v čemž se shoduje i se šéfem Škody Auto.
"Brzy vzniknou úplně nová pracovní místa, jejichž názvy pozic ještě vůbec neznáme. Za deset dvacet let se automobilový průmysl změní a tradiční obchodní model automobilek skončí. I my proto intenzivně hledáme způsoby, jak udržet pozici Škody Auto na trhu," dodává Maier.