Sháníte před zimou SUV? Máme pro vás osm zajímavých tipů z nabídky českých autobazarů

Jiří Kaloč
Aktualizováno 20. 10. 2017 9:07
Rostoucí popularita modelů SUV se samozřejmě odrazila i v zájmu zákazníků českých autobazarů, ve kterých je nabídka těchto vozidel rok od roku košatější. Kvůli komplikovanějšímu pohonnému ústrojí u verzí s pohonem všech kol však bývá výběr mnohem složitější než u běžného osobního automobilu. Člověk neznalý věci tak může celkem snadno naletět a koupit automobil, který mu přinese jen spoustu starostí a další nemalé investice. Podívejte se na našich osm tipů, které vám v případě dobré "koupě" mohou přinést tisíce spokojených kilometrů po cestách i necestách nehledě na rozmary počasí.

Automobilů kategorie SUV je dnes na trhu nepřeberné množství, lákadlem jsou hlavně verze s pohonem všech kol. Před rozhodnutím, zda si pořídíte čtyřkolku, je dobré vzít v úvahu všechna pro a proti. Například obyvatel naší metropole takový automobil využije jen zřídka a většinu roku s sebou vozí jen nevyužívané mechanické ústrojí, které zvyšuje hmotnost, tření a tím i spotřebu paliva.

Čtyřkolky samozřejmě mají nesrovnatelně lepší trakční schopnosti, v Čechách jsou ale potřeba opravdu jen v horských a podhorských oblastech a to ještě pár měsíců v roce. Jiná věc je, když opravdu potřebujete automobil do opravdového terénu. I v takovém případě najdete v našem přehledu vhodného kandidáta.

Pokud jste opravdu rozhodnuti, že se bez automobilu s pohonem všech kol neobejdete, měli byste si dát pozor při jeho výběru, pokud se samozřejmě rozhodnete pro nákup dostupnějšího ojetého vozu. Kromě toho, že si ověříte jeho historii a důkladně prozkoumáte interiér i exteriér, je třeba se zaměřit i na správné fungování pohonu všech kol.

Určitě si při malém testu vyzkoušejte, zda automobil při plném "rejdu" na nezpevněném povrchu nevydává podezřelé zvuky popřípadě, zda netahá za volant. Měli byste si také vyzkoušet, zda se opravdu chová jako čtyřkolka. To lze jednoduše poznat při akceleraci na kluzkém povrchu, kdy by měly "hrabat" kola na obou nápravách.

Pokud je automobil v pořádku, neměl by systém pohonu, ať je to mezinápravový diferenciál nebo viskózní či lamelová spojka, vydávat žádné podezřelé zvuky. V opačném případě to znamená jeho značné opotřebení, nebo dokonce poškození.

Takové poškození velmi často souvisí s nedbalou údržbou vozidla. Jeho majitel pravděpodobně nedodržoval povinné výměny oleje. Úniky této látky z diferenciálů nebo převodovek jsou rovněž problematické, a pokud najdete okolí těchto zařízení "zamaštěné", raději dejte od takového automobilu ruce pryč.

Jakýkoliv terénní nebo pseudoterénní automobil mohl jeho majitel využívat na nezpevněných silnicích nebo dokonce v terénu, což se na jeho kondici samozřejmě nesmazatelně podepíše. Proto si vybraný model vždy nechte zvednout a kromě netěsností zkontrolujte i stav pneumatik z hlediska rovnoměrného ojetí vzorku a také karoserii, zda již někde není napadena korozí.

Hledáte-li nový offroad nebo automobil kategorie SUV s pohonem všech kol, máme pro vás přehled všech s cenou do 700 tisíc korun. Podívejte se zde.

Foto: Škoda Auto

Škoda Yeti (2009)

První SUV mladoboleslavské automobilky je v českých bazarech velice populární a nabídka díky velkým prodejům je rovněž široká. Z hlediska obecně definovatelných problémů nemá Yeti žadný, což samozřejmě neznamená, že jsou všechny v pořádku.

Většina motorových variant disponuje i pohonem všech kol, pouze základní motorizace 1.2 TSI se prodávala výhradně s pohonem předních kol. U čtyřkolek, které využívaly lamelovou spojku Haldex 4. generace, je potřeba každých 60 tisíc km vyměnit olej a je možné, že to každý nemusel dodržovat.

Pokud vyloženě nechcete předokolku, je určitě lepší sáhnout po některém z dvoulitrových turbodieselů. Optimální kombinaci solidní síly a nízké spotřeby nabízí prostřední z nich o výkonu 103 kW. Pokud jej sežene s šestistupňovou převodovkou DSG, tím lépe, neboť šetří dvouhmotový setrvačník.

Yeti je chválen za své jízdní vlastnosti, mimo zpevněné silnice však dejte pozor na malou světlou výšku. I kvůli tomu si dobře zkontrolujte kupovaný automobil také zespodu. 

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Tradiční novoroční oběd naplánovali Zeman s Babišem na 5. ledna

Na tradičním novoročním obědě se prezident Miloš Zeman s premiérem Andrejem Babišem sejdou v neděli 5. ledna. Ještě jednou se setkají do Vánoc. Ve středu spolu na pravidelné večeři ve středočeských Lánech probrali zahraniční politiku včetně prezidentova plánu jet na jaře do Moskvy na oslavy výročí konce druhé světové války.

"Pan prezident mne informoval, že chce navštěvovat kraje a že se chystá na oslavy v květnu do Moskvy, kde má být americký prezident a další prezidenti. Takže jsme nějak koordinovali zahraniční aktivity," uvedl Babiš po zhruba půldruhahodinové schůzce. S prezidentem hovořili také o aktuálních otázkách, jako jsou plány v jaderné energetice či schvalování rozpočtu na příští rok.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Na summitu NATO bude Česko zastupovat Zeman, chce navrhnout změny

Česko bude na summitu NATO v Londýně 3. a 4. prosince zastupovat pouze prezident Miloš Zeman. Premiér Andrej Babiš (ANO) se zúčastní projednávání rozpočtu ve sněmovně, dohodli se na tom při pravidelné večeři na zámku v Lánech. Předseda vlády po jednání novinářům řekl, že na Severoatlantickou alianci má s prezidentem stejný názor, naznačil, že by se její pravidla měla po sedmdesáti letech změnit. Mluvit o tom chce na Evropské radě.

"Je to důležitá aliance, ale je potřeba aby si evropské členské státy víceméně řekly, že možná nastal čas celkově mluvit o té smlouvě, která byla podepsána před sedmdesáti lety," uvedl Babiš.

Zdroj: ČTK
Další zprávy