Sháníte před zimou SUV? Máme pro vás osm zajímavých tipů z nabídky českých autobazarů

Jiří Kaloč
Aktualizováno 20. 10. 2017 9:07
Rostoucí popularita modelů SUV se samozřejmě odrazila i v zájmu zákazníků českých autobazarů, ve kterých je nabídka těchto vozidel rok od roku košatější. Kvůli komplikovanějšímu pohonnému ústrojí u verzí s pohonem všech kol však bývá výběr mnohem složitější než u běžného osobního automobilu. Člověk neznalý věci tak může celkem snadno naletět a koupit automobil, který mu přinese jen spoustu starostí a další nemalé investice. Podívejte se na našich osm tipů, které vám v případě dobré "koupě" mohou přinést tisíce spokojených kilometrů po cestách i necestách nehledě na rozmary počasí.

Automobilů kategorie SUV je dnes na trhu nepřeberné množství, lákadlem jsou hlavně verze s pohonem všech kol. Před rozhodnutím, zda si pořídíte čtyřkolku, je dobré vzít v úvahu všechna pro a proti. Například obyvatel naší metropole takový automobil využije jen zřídka a většinu roku s sebou vozí jen nevyužívané mechanické ústrojí, které zvyšuje hmotnost, tření a tím i spotřebu paliva.

Čtyřkolky samozřejmě mají nesrovnatelně lepší trakční schopnosti, v Čechách jsou ale potřeba opravdu jen v horských a podhorských oblastech a to ještě pár měsíců v roce. Jiná věc je, když opravdu potřebujete automobil do opravdového terénu. I v takovém případě najdete v našem přehledu vhodného kandidáta.

Pokud jste opravdu rozhodnuti, že se bez automobilu s pohonem všech kol neobejdete, měli byste si dát pozor při jeho výběru, pokud se samozřejmě rozhodnete pro nákup dostupnějšího ojetého vozu. Kromě toho, že si ověříte jeho historii a důkladně prozkoumáte interiér i exteriér, je třeba se zaměřit i na správné fungování pohonu všech kol.

Určitě si při malém testu vyzkoušejte, zda automobil při plném "rejdu" na nezpevněném povrchu nevydává podezřelé zvuky popřípadě, zda netahá za volant. Měli byste si také vyzkoušet, zda se opravdu chová jako čtyřkolka. To lze jednoduše poznat při akceleraci na kluzkém povrchu, kdy by měly "hrabat" kola na obou nápravách.

Pokud je automobil v pořádku, neměl by systém pohonu, ať je to mezinápravový diferenciál nebo viskózní či lamelová spojka, vydávat žádné podezřelé zvuky. V opačném případě to znamená jeho značné opotřebení, nebo dokonce poškození.

Takové poškození velmi často souvisí s nedbalou údržbou vozidla. Jeho majitel pravděpodobně nedodržoval povinné výměny oleje. Úniky této látky z diferenciálů nebo převodovek jsou rovněž problematické, a pokud najdete okolí těchto zařízení "zamaštěné", raději dejte od takového automobilu ruce pryč.

Jakýkoliv terénní nebo pseudoterénní automobil mohl jeho majitel využívat na nezpevněných silnicích nebo dokonce v terénu, což se na jeho kondici samozřejmě nesmazatelně podepíše. Proto si vybraný model vždy nechte zvednout a kromě netěsností zkontrolujte i stav pneumatik z hlediska rovnoměrného ojetí vzorku a také karoserii, zda již někde není napadena korozí.

Hledáte-li nový offroad nebo automobil kategorie SUV s pohonem všech kol, máme pro vás přehled všech s cenou do 700 tisíc korun. Podívejte se zde.

Foto: Výrobce

Suzuki SX4 (2006)

Velmi oblíbený a dostupný model s pohonem všech kol. Svými rozměry, jednoduchým benzínovým motorem a dostatečnou výbavou, je často vyhledávanou ojetinou. Riziko nepřiměřených náladů na opravu je relativně malé, protikorozní ochrana je rovněž na solidní úrovni.

U verzí s pohonem 4×4 se při výběru zaměřte především na stav spojky. Problémy mohou být i s přední nápravou, ale jejich vyřešení je relativně levné a není třeba se toho bát. Systém pohonu všech kol i-AWD s lamelovou spojkou je spolehlivý a bezproblémový, pokud v něm předchozí majitel každých 45 tisíc km nechal měnit olej. 

Určitě bychom doporučili verze s benzinovým motorem 1.6 VVT (79 nebo 88 kW), které nemají větší problémy. Pravidelně je nutné měnit pouze řemeny alternátoru a motor je i citlivý na kvalitu paliva. Ale to dnes u nás rovněž není žádná komplikace. 

Někomu možná bude vadit vyšší spotřeba nebo narazí na verzi předělanou na LPG. Té se však raději vyhněte. Motor se pro tyto účely nehodí a často skončí s podpálenými ventily. Turbodiesel dodával pro tuto modelovou řadu Fiat. Je to sice spolehlivý a úsporný motor, ale pod kapotou suzuki je nekultivovaný a hlučný.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Seriál běžkyň v Ruce vyhrála Johaugová, Razýmová byla 22.

Třídílné zahájení Světového poháru běžkyň na lyžích v Ruce vyhrála norská favoritka Therese Johaugová. Nejlepší z českých reprezentantek Kateřina Razýmová se v dnešní závěrečné stíhačce na 10 km volně posunula na 22. místo.

Celková vítězka seriálu z minulé sezony Johaugová startovala po sobotním triumfu na klasické desítce jako první a podle očekávání svůj náskok ještě zvýšila. Druhá dojela s odstupem 47 sekund ve skupině pronásledovatelek Ruska Taťjana Sorinová, jež dosáhla na stupně vítězů poprvé v kariéře. Třetí místo obsadila Švédka Ebba Anderssonová.

Razýmová vyjela na trať s číslem 30 a v průběhu závodu se propracovala až na konečnou 22. pozici ve spurtu v chumlu závodnic. Deset kilometrů zvládla ve čtrnáctém nejlepším čase. Další české lyžařky na bodované umístění nedosáhly, Kateřina Janatová skončila v páté a Petra Nováková s Petrou Hynčicovou v šesté desítce.

Muži běží stíhačku na 15 km volně od 12:50.

SP v běhu na lyžích v Ruce (Finsko):

Ženy - stíhací závod 10 km volně: 1. Johaugová (Nor.) 25:06,2, 2. Sorinová (Rus.) -47,0, 3. Anderssonová -48,6, 4. Karlssonová (obě Švéd.) -50,8, 5. Brennanová (USA) -52,5, 6. Fossesholmová (Nor.) -54,8, 7. Svahnová -1:06,9, 8. Dahlqvistová (obě Švéd.) -1:08,8, 9. Niskanenová (Fin.) -1:14,5, 10. Něprjajevová (Rus.) -1:15,6, …22. Razýmová -2:27,0, 48. Janatová -4:21,6, 56. Nováková -5:49,6, 59. Hynčicová (všechny ČR) -6:25,4.

Průběžné pořadí SP (po 4 z 33 závodů): 1. Johaugová 301, 2. Sorinová 252, 3. Anderssonová 203, 4. Karlssonová 188, 5. Brennanová 177, 6. Svahnová 166, …25. Razýmová 40, 46. Janatová 1.

12:50 stíhací závod 15 km volně muži.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Výbuch v Afghánistánu zabil nejméně 30 vojáků

Nejméně 30 příslušníků ozbrojených sil přišlo dnes o život a dalších 24 utrpělo zranění při mohutné explozi ve městě Ghazní, které je správním střediskem stejnojmenné provincie na východě Afghánistánu. Informovaly o tom tiskové agentury citující místní zdroje. Mohutnou explozi vyvolala bomba nastražená v automobilu před vojenskou základnou.

Agentura AP informuje kromě útoku v Ghazní o dalším sebevražedném atentátu za pomoci bomby umístěné v automobilu na jihu země. Terčem se stal konvoj šéfa tamní provinční rady. AP píše s odkazem na mluvčího provincie o nejméně třech mrtvých a 21 zraněných včetně dětí. K žádnému z útoků se zatím nikdo nepřihlásil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy