Sháníte před zimou SUV? Máme pro vás osm zajímavých tipů z nabídky českých autobazarů

Jiří Kaloč
Aktualizováno 20. 10. 2017 9:07
Rostoucí popularita modelů SUV se samozřejmě odrazila i v zájmu zákazníků českých autobazarů, ve kterých je nabídka těchto vozidel rok od roku košatější. Kvůli komplikovanějšímu pohonnému ústrojí u verzí s pohonem všech kol však bývá výběr mnohem složitější než u běžného osobního automobilu. Člověk neznalý věci tak může celkem snadno naletět a koupit automobil, který mu přinese jen spoustu starostí a další nemalé investice. Podívejte se na našich osm tipů, které vám v případě dobré "koupě" mohou přinést tisíce spokojených kilometrů po cestách i necestách nehledě na rozmary počasí.

Automobilů kategorie SUV je dnes na trhu nepřeberné množství, lákadlem jsou hlavně verze s pohonem všech kol. Před rozhodnutím, zda si pořídíte čtyřkolku, je dobré vzít v úvahu všechna pro a proti. Například obyvatel naší metropole takový automobil využije jen zřídka a většinu roku s sebou vozí jen nevyužívané mechanické ústrojí, které zvyšuje hmotnost, tření a tím i spotřebu paliva.

Čtyřkolky samozřejmě mají nesrovnatelně lepší trakční schopnosti, v Čechách jsou ale potřeba opravdu jen v horských a podhorských oblastech a to ještě pár měsíců v roce. Jiná věc je, když opravdu potřebujete automobil do opravdového terénu. I v takovém případě najdete v našem přehledu vhodného kandidáta.

Pokud jste opravdu rozhodnuti, že se bez automobilu s pohonem všech kol neobejdete, měli byste si dát pozor při jeho výběru, pokud se samozřejmě rozhodnete pro nákup dostupnějšího ojetého vozu. Kromě toho, že si ověříte jeho historii a důkladně prozkoumáte interiér i exteriér, je třeba se zaměřit i na správné fungování pohonu všech kol.

Určitě si při malém testu vyzkoušejte, zda automobil při plném "rejdu" na nezpevněném povrchu nevydává podezřelé zvuky popřípadě, zda netahá za volant. Měli byste si také vyzkoušet, zda se opravdu chová jako čtyřkolka. To lze jednoduše poznat při akceleraci na kluzkém povrchu, kdy by měly "hrabat" kola na obou nápravách.

Pokud je automobil v pořádku, neměl by systém pohonu, ať je to mezinápravový diferenciál nebo viskózní či lamelová spojka, vydávat žádné podezřelé zvuky. V opačném případě to znamená jeho značné opotřebení, nebo dokonce poškození.

Takové poškození velmi často souvisí s nedbalou údržbou vozidla. Jeho majitel pravděpodobně nedodržoval povinné výměny oleje. Úniky této látky z diferenciálů nebo převodovek jsou rovněž problematické, a pokud najdete okolí těchto zařízení "zamaštěné", raději dejte od takového automobilu ruce pryč.

Jakýkoliv terénní nebo pseudoterénní automobil mohl jeho majitel využívat na nezpevněných silnicích nebo dokonce v terénu, což se na jeho kondici samozřejmě nesmazatelně podepíše. Proto si vybraný model vždy nechte zvednout a kromě netěsností zkontrolujte i stav pneumatik z hlediska rovnoměrného ojetí vzorku a také karoserii, zda již někde není napadena korozí.

Hledáte-li nový offroad nebo automobil kategorie SUV s pohonem všech kol, máme pro vás přehled všech s cenou do 700 tisíc korun. Podívejte se zde.

Foto: Jiří Kaloč

Nissan Qashqai (2007)

Další oblíbenec mezi automobily kategorie SUV. Nové majitele láká především příznivou cenou. Následně si ale bude muset zvyknout na horší kvalitu zpracování interiéru, která se už při relativně nízkém nájezdu kilometrů (do 100 000 km) bude projevovat odřeným volantem, ošoupanými plasty a ovladači. Zákazníci si občas také stěžují na slabé a pomalé topení.

K dispozici je široká paleta motorů, pokud nehledáte verzi s pohonem všech kol. S pohonem 4×4 se kombinoval pouze dvoulitrový benzín (103 kW) a dvoulitrový turbodiesel (110 kW). Při pořízení naftového motoru však buďte ostražití, zejména u slabší verze 1.5 dCi. Problémy se vstřikovači a tubodmychadlem vás mohou vyjít draho. 

Zatímco diesely pocházejí od Renaultu, benzinové motory jsou japonské od Nissanu. Jedná se o spolehlivé a dynamické čtyřválce, i když jejich spotřeba je o něco vyšší. Zvláště atmosféricky plněný dvoulitr se nespokojí s málem a ve městě s tímto motorem budete  překračovat hranici 10 litrů na 100 km.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 31 minutami

Výbuch v Afghánistánu zabil nejméně 30 vojáků

Nejméně 30 příslušníků ozbrojených sil přišlo dnes o život a dalších 24 utrpělo zranění při mohutné explozi ve městě Ghazní, které je správním střediskem stejnojmenné provincie na východě Afghánistánu. Informovaly o tom tiskové agentury citující místní zdroje. Mohutnou explozi vyvolala bomba nastražená v automobilu před vojenskou základnou.

Agentura AP informuje kromě útoku v Ghazní o dalším sebevražedném atentátu za pomoci bomby umístěné v automobilu na jihu země. Terčem se stal konvoj šéfa tamní provinční rady. AP píše s odkazem na mluvčího provincie o nejméně třech mrtvých a 21 zraněných včetně dětí. K žádnému z útoků se zatím nikdo nepřihlásil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy