Sháníte před zimou SUV? Máme pro vás osm zajímavých tipů z nabídky českých autobazarů

Jiří Kaloč
Aktualizováno 20. 10. 2017 9:07
Rostoucí popularita modelů SUV se samozřejmě odrazila i v zájmu zákazníků českých autobazarů, ve kterých je nabídka těchto vozidel rok od roku košatější. Kvůli komplikovanějšímu pohonnému ústrojí u verzí s pohonem všech kol však bývá výběr mnohem složitější než u běžného osobního automobilu. Člověk neznalý věci tak může celkem snadno naletět a koupit automobil, který mu přinese jen spoustu starostí a další nemalé investice. Podívejte se na našich osm tipů, které vám v případě dobré "koupě" mohou přinést tisíce spokojených kilometrů po cestách i necestách nehledě na rozmary počasí.

Automobilů kategorie SUV je dnes na trhu nepřeberné množství, lákadlem jsou hlavně verze s pohonem všech kol. Před rozhodnutím, zda si pořídíte čtyřkolku, je dobré vzít v úvahu všechna pro a proti. Například obyvatel naší metropole takový automobil využije jen zřídka a většinu roku s sebou vozí jen nevyužívané mechanické ústrojí, které zvyšuje hmotnost, tření a tím i spotřebu paliva.

Čtyřkolky samozřejmě mají nesrovnatelně lepší trakční schopnosti, v Čechách jsou ale potřeba opravdu jen v horských a podhorských oblastech a to ještě pár měsíců v roce. Jiná věc je, když opravdu potřebujete automobil do opravdového terénu. I v takovém případě najdete v našem přehledu vhodného kandidáta.

Pokud jste opravdu rozhodnuti, že se bez automobilu s pohonem všech kol neobejdete, měli byste si dát pozor při jeho výběru, pokud se samozřejmě rozhodnete pro nákup dostupnějšího ojetého vozu. Kromě toho, že si ověříte jeho historii a důkladně prozkoumáte interiér i exteriér, je třeba se zaměřit i na správné fungování pohonu všech kol.

Určitě si při malém testu vyzkoušejte, zda automobil při plném "rejdu" na nezpevněném povrchu nevydává podezřelé zvuky popřípadě, zda netahá za volant. Měli byste si také vyzkoušet, zda se opravdu chová jako čtyřkolka. To lze jednoduše poznat při akceleraci na kluzkém povrchu, kdy by měly "hrabat" kola na obou nápravách.

Pokud je automobil v pořádku, neměl by systém pohonu, ať je to mezinápravový diferenciál nebo viskózní či lamelová spojka, vydávat žádné podezřelé zvuky. V opačném případě to znamená jeho značné opotřebení, nebo dokonce poškození.

Takové poškození velmi často souvisí s nedbalou údržbou vozidla. Jeho majitel pravděpodobně nedodržoval povinné výměny oleje. Úniky této látky z diferenciálů nebo převodovek jsou rovněž problematické, a pokud najdete okolí těchto zařízení "zamaštěné", raději dejte od takového automobilu ruce pryč.

Jakýkoliv terénní nebo pseudoterénní automobil mohl jeho majitel využívat na nezpevněných silnicích nebo dokonce v terénu, což se na jeho kondici samozřejmě nesmazatelně podepíše. Proto si vybraný model vždy nechte zvednout a kromě netěsností zkontrolujte i stav pneumatik z hlediska rovnoměrného ojetí vzorku a také karoserii, zda již někde není napadena korozí.

Hledáte-li nový offroad nebo automobil kategorie SUV s pohonem všech kol, máme pro vás přehled všech s cenou do 700 tisíc korun. Podívejte se zde.

Foto: Výrobce

Suzuki Grand Vitara (2005)

Ani tento model jsme nevybrali náhodou. Předchozí generace Grand Vitary - první se samonosnou karoserií - je svojí koncepcí unikátní a dosti se vymyká konkurenci. Její revír totiž rozhodně nekončí na polní cestě, neboť disponuje i pomůckami terénních automobilů. Ve výbavě nechybí třeba redukční převodovka nebo uzávěrka mezinápravového diferenciálu.

Interiér sice není designový skvost, plasty jsou tvrdé a u starších kousků často poškrábané, ale z hlediska funkčnosti lze tohle suzuki spíše chválit. Pozor si dejte i na stav podvozku. S ohledem na deklarované schopnosti Vitary toho mohou mít tyto mechanické partie za sebou více, než jsou schopny zvládnout.

Motory Grand Vitary jsou spolehlivé ale také nepříliš hospodárné.  Rovnou bychom vynechali základní motor 1.6, který nemá ani uzavíratelný diferenciál ani terénní redukci a doporučili optimálně dvoulitr nebo spíše motor 2.4 VVT. Tahle Vitara byla k mání i se šestiválcem, který je však s ohledem na své parametry spíše pro fajnšmekry.

Alternativně se do Grand Vitary dával také turbodiesel 1.9 DDIS, který pocházel od Renaultu, a byl docela úsporný. Ale pro něj platí to samé jako pro turbodiesel v SX4. Nedokonale odhlučněný motorový prostor dělá tuto variantu velmi nekultivovanou a hlučnou. Motor navíc vyžaduje náročný a drahý servis.

 

Právě se děje

Další zprávy