Sháníte před zimou SUV? Máme pro vás osm zajímavých tipů z nabídky českých autobazarů

Jiří Kaloč
Aktualizováno 20. 10. 2017 9:07
Rostoucí popularita modelů SUV se samozřejmě odrazila i v zájmu zákazníků českých autobazarů, ve kterých je nabídka těchto vozidel rok od roku košatější. Kvůli komplikovanějšímu pohonnému ústrojí u verzí s pohonem všech kol však bývá výběr mnohem složitější než u běžného osobního automobilu. Člověk neznalý věci tak může celkem snadno naletět a koupit automobil, který mu přinese jen spoustu starostí a další nemalé investice. Podívejte se na našich osm tipů, které vám v případě dobré "koupě" mohou přinést tisíce spokojených kilometrů po cestách i necestách nehledě na rozmary počasí.

Automobilů kategorie SUV je dnes na trhu nepřeberné množství, lákadlem jsou hlavně verze s pohonem všech kol. Před rozhodnutím, zda si pořídíte čtyřkolku, je dobré vzít v úvahu všechna pro a proti. Například obyvatel naší metropole takový automobil využije jen zřídka a většinu roku s sebou vozí jen nevyužívané mechanické ústrojí, které zvyšuje hmotnost, tření a tím i spotřebu paliva.

Čtyřkolky samozřejmě mají nesrovnatelně lepší trakční schopnosti, v Čechách jsou ale potřeba opravdu jen v horských a podhorských oblastech a to ještě pár měsíců v roce. Jiná věc je, když opravdu potřebujete automobil do opravdového terénu. I v takovém případě najdete v našem přehledu vhodného kandidáta.

Pokud jste opravdu rozhodnuti, že se bez automobilu s pohonem všech kol neobejdete, měli byste si dát pozor při jeho výběru, pokud se samozřejmě rozhodnete pro nákup dostupnějšího ojetého vozu. Kromě toho, že si ověříte jeho historii a důkladně prozkoumáte interiér i exteriér, je třeba se zaměřit i na správné fungování pohonu všech kol.

Určitě si při malém testu vyzkoušejte, zda automobil při plném "rejdu" na nezpevněném povrchu nevydává podezřelé zvuky popřípadě, zda netahá za volant. Měli byste si také vyzkoušet, zda se opravdu chová jako čtyřkolka. To lze jednoduše poznat při akceleraci na kluzkém povrchu, kdy by měly "hrabat" kola na obou nápravách.

Pokud je automobil v pořádku, neměl by systém pohonu, ať je to mezinápravový diferenciál nebo viskózní či lamelová spojka, vydávat žádné podezřelé zvuky. V opačném případě to znamená jeho značné opotřebení, nebo dokonce poškození.

Takové poškození velmi často souvisí s nedbalou údržbou vozidla. Jeho majitel pravděpodobně nedodržoval povinné výměny oleje. Úniky této látky z diferenciálů nebo převodovek jsou rovněž problematické, a pokud najdete okolí těchto zařízení "zamaštěné", raději dejte od takového automobilu ruce pryč.

Jakýkoliv terénní nebo pseudoterénní automobil mohl jeho majitel využívat na nezpevněných silnicích nebo dokonce v terénu, což se na jeho kondici samozřejmě nesmazatelně podepíše. Proto si vybraný model vždy nechte zvednout a kromě netěsností zkontrolujte i stav pneumatik z hlediska rovnoměrného ojetí vzorku a také karoserii, zda již někde není napadena korozí.

Hledáte-li nový offroad nebo automobil kategorie SUV s pohonem všech kol, máme pro vás přehled všech s cenou do 700 tisíc korun. Podívejte se zde.

Foto: Jiří Kaloč

Honda CR-V (2007)

Velmi oblíbený model v českých autobazarech a vlastně nejoblíbenější honda na českém trhu vůbec i z dlouhodobého hlediska. U CR-V (všech generací) je určitě třeba vyzdvihnout spolehlivost, prostorný interiér a skvělou variabilitu, kterou CR-V překonává mnohá MPV a také bezpečné jízdní vlastnosti na silnici.

Pohon všech kol RealTime 4WD je sice spolehlivý a jednoduchý, připojení pohonu zadní nápravy však ve srovnání s konkurencí nějakou chvíli trvá, což v případě krizové situace může přinést problémy s trakcí.

Jinak má Honda drahé náhradní díly a také u starších vozů se vyplatí havarijní pojištění. Benzinové motory jsou spolehlivé ale žravé, turbodiesely nadchnou hospodárností, ale velký kilometrový nájezd může znamenat značné opotřebení dvouhmotového setrvačníku. U turbodieselů zvláště v původní verzi 2.2 i-CTDi si také dejte pozor na správnou funkci filtru pevných částic. 

 

Právě se děje

Další zprávy