Jan Matoušek
7. 4. 2020 6:02
Zatímco v březnu prodeje nových aut klesly o více než 36 procent, za celé první čtvrtletí roku 2020 pád trhu s novými auty tak velký není. Přesto je pokles o necelých šestnáct procent poměrně zásadní, méně aut než letos se za první tři měsíce roku prodalo naposledy v roce 2014. Například elektrifikovaným modelům se ale nadále daří.
Na co auta jezdí
Zpět však k prvnímu čtvrtletí. Mezi typy pohonu prodejům stále dominuje benzin. Na něj za první čtvrtletí jezdí 65,76 procenta nových osobních automobilů. Druhé místo opět patří naftě s podílem 29,26 procenta. Poměr je tak dost podobný situaci za první tři měsíce loňského roku, na druhou stranu v absolutních číslech je vidět větší propad benzinu než nafty. Letos se prodalo 33 007 benzinových a 14 686 naftových automobilů. Loni to bylo 41 719 benzinových a 16 678 naftových vozů.
Stále silnější pozici získávají alternativní paliva, především elektřina, respektive hybridní pohon. S příchodem Škody do této části trhu počty prodaných elektromobilů i plug-in hybridů výrazně vzrostly. Kopíruje to tak celoevropský trend. Například v únoru stoupl v Evropě podíl všech elektrifikovaných aut, tedy hybridů, plug-in hybridů i elektromobilů, z 6,6 procenta loni na 13 procent (více zde).
Počet aut na stlačený zemní plyn, tedy CNG, narostl za první tři měsíce podle statistiky SDA o 435 aut. Nejprodávanější zůstává s 326 vozy Škoda, zbytek značek spíše paběrkuje. V kategorii aut na zkapalněný zemní plyn LPG statistiky registrují 41 automobilů. Drtivou většinu z nich, celkem 32 kusů, zapsala rumunská Dacia, která prodej tohoto typu pohonu v Česku nedávno obnovila (více zde).