Prodej nových osobních automobilů v Německu se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o čtyři procenta na 878 600 vozů. V samotném březnu však klesl, a to kvůli čím dál slabší poptávce po naftových vozidlech.
Vyplývá to z dnešních údajů německého sdružení automobilového průmyslu VDA. Poptávku po naftových automobilech tlačí dolů obavy motoristů z možných omezení pro jejich provoz.
Březnový prodej nových osobních automobilů v Německu se meziročně snížil o zhruba tři procenta na 347 400 vozů. Odbyt automobilů s benzinovým motorem sice vzrostl o více než devět procent, odbyt naftových vozů se však propadl o čtvrtinu, píše VDA.
Pokles poptávky po naftových automobilech tak v březnu dál nabíral na rychlosti. V únoru se prodej naftových aut snížil o 19,5 procenta a v lednu o 17,6 procenta, upozornila agentura Reuters.
Podíl naftových vozů na celkové prodeji v březnu klesl na 31,4 procenta ze 40,6 procenta před rokem. Analytik Peter Fuss z poradenské společnosti EY předpověděl, že tento podíl sestoupí až k 25 procentům.
Spolkový správní soud v Lipsku koncem února rozhodl, že německá města mají právo zakázat ve svých ulicích jízdu starších naftových aut. Zákazy, které mohou být časově a místně omezené, se podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe, která případ iniciovala, do budoucna mohou týkat až několika desítek měst.
Největší německá automobilka Volkswagen se nedávno v reakci na klesající poptávku rozhodla nabídnout kupcům nových naftových vozů, že odkoupí jejich automobily zpět, pokud budou německá města zákazy jejich provozu skutečně zavádět.
U hlavní značky VW se nabídka vztahuje na automobily koupené v období od začátku dubna do konce letošního roku. Zákazník bude moci požádat o zpětný odkup za aktuální hodnotu vozu, pokud město, ve kterém žije či pracuje, během tří let od pořízení automobilu zakáže jeho provoz.
Zpětný odkup bude nicméně podmíněn tím, že si zákazník zároveň koupí jiný automobil, na který se zákaz nebude vztahovat.