Praha spouští program sdílení elektromobilů. Lidé si mohou půjčit 15 elektrických Volkswagenů Golf

Eva Srpová Eva Srpová
9. 10. 2017 16:55
V Praze se spouští program sdílení elektromobilů s podporou nejen firmy, která takzvaný carsharing provozuje, ale také ve spolupráci s pražským magistrátem a Pražskou energetikou. Půjčit si malý elektromobil a zadarmo ho parkovat v centru šlo i doposud, novinkou je, že nyní je k dispozici větší Volkswagen e-Golf a carsharingová firma dostala od Prahy lepší podmínky provozu, aby se sdílení aut mohlo v hlavním městě více rozšířit.
Na autech je na první pohled poznat, že patří carsharingové firmě.
Na autech je na první pohled poznat, že patří carsharingové firmě. | Foto: Eva Srpová

Možnost půjčit si auto na krátkodobý pronájem, tedy využít tzv. carsharing, funguje v několika českých městech už delší dobu, inspirací jsou západní města, především v Německu. V Česku jsou nyní zatím čtyři společnosti, které se carsharingem zabývají, a nejrozšířenější je tato služba především v hlavním městě.

Největší z těchto novodobých půjčoven je Car4way, která na území Prahy provozuje asi 240 aut, zbylé firmy mají dalších zhruba 60 vozů.

Carsharing neboli sdílení aut je služba vhodná pro ty, kterým se nevyplatí mít auto vlastní, protože ho nevyužívají tak často, anebo například jen občasně potřebují druhé auto v rodině. Mohou si od firem půjčit například i velký vůz na odvoz ledničky nebo vyjet na velkou rodinnou dovolenou.

Oproti běžné půjčovně odpadá papírování, uživatel se pouze jednou registruje, složí vratnou kauci, dostane čipovou kartu, se kterou pak objednaný vůz odemyká. Klíčky od vozu se nacházejí v přihrádce spolujezdce. Objednávání auta probíhá pomocí aplikace, uživatel si tedy vybírá auto podle velikosti, dostupnosti a také adresy, kde se zrovna nachází.

Novinkou je pilotní projekt s názvem Sdílení elektromobilů, který nyní spouští Car4way ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy, Pražskou energetikou a firmou Porsche Česká republika.

Do projektu bylo pořízeno patnáct elektromobilů Volkswagen e-Golf s dojezdem až 300 km. Firma už elektromobily ve svém vozovém parku v Praze sice měla i předtím, jde ale o model Volkswagen e-Up s malým dojezdem a malou přepravní kapacitou. Je navíc možné ho parkovat pouze na předem určených místech u nabíjecích stojanů, zatímco e-Golfy mohou parkovat v Praze kdekoli.

Auto si lze zapůjčit na libovolně dlouhou dobu, přičemž uživatel zaplatí minimálně hodinovou sazbu (180 Kč/h), každá další půlhodina stojí 94 korun. Vůz může ujet 100 km bez poplatku, poté platí sazbu 3,80 Kč za ujetý kilometr.

Proč by měly zájemce o carshraring lákat především elektromobily, má velmi jednoduchý důvod. Elektromobily určené ke sdílení lze parkovat v centru Prahy na modrých i fialových zónách zcela zdarma. Pokud tedy někdo potřebuje jet autem do čtvrtí se zónami pro rezidenty, bude za tuto skutečnost rád.

Projekt Sdílení elektromobilů pro Prahu podpořila také starostka hlavního města Adriana Krnáčová.
Projekt Sdílení elektromobilů pro Prahu podpořila také starostka hlavního města Adriana Krnáčová. | Foto: Eva Srpová

Magistrát hl. m. Prahy se rozhodl podpořit carsharing i jinak. Nyní mohou firmy, které tuto službu v Praze provozují, pakovat auta kdekoli na rezidentských zónách v Praze 1, 2, 3, 5, a 8 zadarmo ve chvíli, kdy nejsou někým zapůjčené. Tedy nejen elektromobily, ale běžné vozy určené ke sdílení, které pohání klasický spalovací motor.

"Pokud si uživatel auto půjčí, v tu chvíli musí za parkování zaplatit, ale ve chvíli, kdy zde carsharingové vozidlo parkuje a čeká, až si ho někdo půjčí, parkuje zdarma. To velmi pomůže v tom, aby se v placených zónách Prahy mohlo vyskytovat více vozidel, která si zájemci o carsharing budou půjčovat," řekl Aktuálně.cz Pavel Louda z firmy Car4way.

Vedle Volkswagenů e-Up se do flotily carsharingové firmy v říjnu 2017 pořídilo patnáct e-Golfů.
Vedle Volkswagenů e-Up se do flotily carsharingové firmy v říjnu 2017 pořídilo patnáct e-Golfů. | Foto: Eva Srpová

Projekt se nazývá pilotním, protože firma chce po dobu jednoho roku sledovat, jaký je o službu zájem a zda bude zisková. Poté se rozhodne, jak ho dále rozvíjet. "Podle nás se především ukáže, že je potřeba vybudovat více stanic, především těch rychlodobíjecích," řekl Pavel Louda z Car4way.

Většího zájmu o dobíjecí stanice, a to například i při výstavbě rodinných domů, si všímá předseda představenstva PRE Pavel Elis. "Když jsme v roce 2011 zprovoznili první dvě veřejné dobíjecí stanice, zájem o ně a především obslužnost byla poměrně malá. V posledních dvou letech se ale zvyšuje," dodal.

PRE v současnosti provozuje v Praze 34 dobíjecích stanic, celkem jich je na území hlavního města asi 80. Podle vyjádření starostky Prahy Adriany Krnáčové chce magistrát rozvoj infrastruktury pro elektromobily podporovat. Radní schválili tendr na přípravu 59 míst pro nové nabíjecí stanice. Základy stanice a přípravu zasítění zajistí město. "Poté vypíšeme tendr, ve kterém budeme vybírat jejich provozovatele," dodala Krnáčová.

 

Právě se děje

před 42 minutami

Thermal dostane kvůli pandemii dalších 300 milionů korun, schválila vláda

Základní kapitál karlovarského hotelu Thermal stoupne o 300 milionů korun na 1,1 miliardy korun. Návrh ministerstva financí (MF) v pondělí schválila vláda, uvedla na Twitteru ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Důvodem navýšení je podle dřívějšího vyjádření MF propad tržeb kvůli pandemii, růst cen stavebních prací a neočekávané náklady spojené s modernizací hotelu - jako například potřeba likvidace nebezpečných látek či nutnost sanace havarijních kovových konstrukcí. Zvýšení základního kapitálu se uskuteční upsáním nových akcií. Akcionářská práva státu v hotelu vykonává MF.

"Cílem navrhovaného kapitálového posílení Thermal je primárně zajistit, aby společnost mohla realizovat zamýšlené investice a aby zabránila riziku vrácení poskytnutých investičních prostředků (dotace a úvěr od SFŽP), neboť již v polovině roku 2021 dochází k plnému dočerpání prostředků pocházejících ze zatím posledního vkladu do základního kapitálu společnosti," uvádí materiál.

Schillerová již dříve upozornila, že jen za poslední tři roky vyskočily ceny stavebních prací téměř o třetinu a areál, který je kulturním, kongresovým a lázeňským centrem Karlovarska, proměnila pandemie v dům duchů. "Také faktický stav konstrukcí odhalila modernizace v daleko horším stavu, než se počítalo při posledním navýšení základního kapitálu v roce 2016," uvedla. Podle ní je vzhledem k investičnímu plánu do roku 2025 a s přihlédnutím k riziku krácení dotace na snížení energetické náročnosti budovy zvýšení základního kapitálu jediný možný krok.

Zdroj: ČTK
Další zprávy