Padly rekordy. Historická auta nikdy nebyla tak drahá

Radek Pecák Radek Pecák
2. 1. 2014 7:03
Nejdražší auto všech dob se prodalo mimo aukční síň. Šlo o Ferrari 250 GTO a stálo miliardu
Tento model Ferrari je zdaleka nejžádanější
Tento model Ferrari je zdaleka nejžádanější | Foto: Aktuálně.cz

Loňský rok ukázal, jak je v současné době výhodné vlastnit nějaký ten automobilový skvost. Pokud se totiž bez něj dokážete obejít, můžete získat skutečně zajímavé částky. Ty představují zhodnocení původní investice často v řádech tisíců procent.

V roce 2013 padlo při prodejích veteránských vozů hned několik rekordů, upozorňuje v článku server iHned.cz.

Například byl prodán automobil za historicky nejvyšší sumu. Je jím Ferrari 250 GTO z roku 1963, které vyměnilo vlastníky za sumu 52 milionů dolarů. To je v přepočtu jedna miliarda a 40 milionů korun k tomu. Transakce ale neproběhla na aukci.

I tam se ale minulý rok prodávala auta za stamiliony. Obvykle šlo o vozy Ferrari z padesátých a šedesátých let, o které je nyní obrovský zájem. Unikátní otevřený model Ferrari 275 GTB/4*S N.A.R.T. si do své sbírky pořídil zámožný kanadský podnikatel za 550 milionů korun. Prodej se stal nejdražší aukcí vozu na území Spojených států.

Tento závodní Mercedes-Benz jezdce Fangia se vydražil za téměř 600 milionů Kč
Tento závodní Mercedes-Benz jezdce Fangia se vydražil za téměř 600 milionů Kč | Foto: Aktuálně.cz

Na absolutní rekord ale nestačil. Nejdražším autem prodaným na aukcích se totiž stal závodní vůz Mercedes-Benz W196R legendárního jezdce Juana Manuela Fangia. Podařilo se ho prodat v Londýně a kupec za něj neváhal utratit v přepočtu téměř 600 milionů korun. Za podobnou cenu si přitom v aukci mohl pořídit i celý závodní tým Ecurie Ecosse čítající sedm aut a tahač. Stál 552 milionů korun.

Sběratel chce auto Jamese Bonda přestavět na elektromobil

Zde naleznete galerii automobilů, které nejvíce zvedaly adrenalin dražitelům v aukčních síních.

Sběratelé mají tradičně zájem i o vozy, které jsou zajímavé tím, že byly účastníky nějaké historické události. Padesáté výročí atentátu na amerického prezidenta Johna F. Kennedyho přineslo mimo jiné nabídku na prodej otevřeného Lincolnu, kterým v osudný den projížděl texaským Dallasem. Nabízel se za pouhých 500 tisíc korun.

Radost si letos udělal i známý miliardář Elon Musk. Ten si do sbírky na aukci ve Velké Británii pořídil Lotus, který ve filmu s Jamesem Bondem fungoval nejen jako rychlý vůz, ale i ponorka. Musk by do auta rád instaloval vlastní elektromotor z vozů Tesla, které vyrábí. Není divu, že sáhl právě po britském voze. Jeho první auto Tesla Roadster bylo s vozy značky Lotus technicky spřízněné.

 

Právě se děje

před 24 minutami

Armáda vystřídala sedm desítek vojáků v Mali. V čele mise EU zůstává český generál

Česká armáda na misi v Mali vystřídala sedm desítek vojáků, kteří střeží velitelství mise a výcvikovou základnu. Podílí se také na výcviku malijské armády. Nová jednotka v úterý od svých předchůdců převzala operační úkol. Uvedl to mluvčí výcvikové mise EU Jakub Šimíček. Velitelem celé mise Evropské unie i nadále zůstává český generál František Ridzák, svou funkci bude předávat v polovině ledna.

Slavnostní akt předání operačního úkolu mezi 3. a 4. úkolovým uskupením české armády se uskutečnil v úterý. Jednotka, která v Mali působila od května, byla složena především z vojáků 74. mechanizovaného praporu, doplnili je příslušníci 43. výsadkového praporu a dalších útvarů české armády. Nyní je vystřídali vojáci ze 131. dělostřeleckého oddílu z Jinců a specialisté z dalších útvarů.

Česká jednotka má v Mali za úkol chránit samotné velitelství mise v hlavním městě Bamaku, zajišťují také doprovod důležitých osob. Další její část zajišťuje bezpečnost výcvikové základny Koulikoro a chrání její velení. Podílí se také na výcviku. Kromě této jednotky má česká armáda v Mali několik desítek vojáků v čele s Ridzákem, kteří se podílejí na řízení samotné mise. Ridzák je prvním českým vojákem, který spojenecké misi v zahraničí velí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy