Praha - Celkem 23 kilometrů nové silnice získávají motoristé, kteří se snaží projet hlavním městem, díky třem částem Pražského rychlostního okruhu. Slavnostním přestřižením pásky ho otevřeli prezident Klaus, primátor Bém a ministr dopravy Bárta.
Skutečný provoz na okruhu propukne po obědě, nyní se budou postupně odstraňovat zákazové značky a dálnice během několik hodin zprovozňována.
Co to ale bude znamenat pro dopravní situaci ve městě? Experti se shodují hlavně na tom, že zprovoznění okruhu odvede velkou část kamiónové dopravy z vnitřní Prahy. Nesmírnou radost budou zřejmě mít obyvatelé barrandovského sídliště. Těm totiž prakticky bezprostředně pod okny panelových domů téměř neustále popojížděly, hlučely a kouřily mnohatunové kolosy.
Na okruh by podle propočtu Ředitelství silnic a dálnic měly zamířit tři čtvrtiny kamiónů, které dosud vjížděly do Prahy od východu a směřovaly k dálnici D5, případně na rychlostní silnice ve směru na Karlovy Vary či Chomutov.
Řidiči kamiónů budou mít k využití okruhu jasný důvod - časovou úsporu. Tento důvod by měl převážit nad snahou uspořit peníze za mýto. Dosud se totiž po Praze pohybovali po nezpoplatněných úsecích.
Části kamiónů se cesta prodlouží
Spíše komplikace naopak přinese otevření nové části Pražského okruhu řidičům kamiónů, kteří směřují od Plzně na Hradec Králové nebo naopak. Kvůli zákazu vjezdu na Jižní spojku vozidlům nad dvanáct tun budou muset všechny kamióny, které pojedou z teplické D8, hradecké D11 a mladoboleslavské R10 na Spořilově odbočit na D1 a dojet až k Vestci na nově otevřený Pražský okruh. Teprve tam se zase obrátí směrem na západ. Proti tomu se bouří nejen provozovatelé přepravních firem, ale i obyvatelé kolem Spořilovské ulice, která bude nyní kamióny hodně zaplněná.
Obyvatelům Prahy ale nově otevřené úseky zase až tolik nepomohou. Především vinou několika z úsporných či jiných důvodů nerealizovaných sjezdů. Například v Komořanech, kde měl být jeden ze sjezdů. Využívat nebude možné ani plánované sjezdy na Cholupice a Točnou či na Písnici. Barrandovský most bude volnější
A tak hlavním přínosem bude úspora času pro ty, kteří využívají například po cestě z jihozápadu Prahy na Smíchov Jižní Spojku a dosud byli smířeni s tím, že zde od sjezdu na Pankrác každý den stráví posunováním v koloně před Barrandovským mostem minimálně dvacet, třicet minut. Výjezd na Strakonickou silnici bude tedy také o hodně snazší.
Kvůli pohodlnosti budou na okruh najíždět i obyvatelé z širšího centra Prahy. "Ráno budu nadále jezdit přes centrum, je to kratší a před šestou hodinou ranní je Praha obvykle velmi dobře průjezdná," řekl deníku Aktuálně.cz podnikatel Květoslav Ovesný. Ten každý všední den jezdí ze svého bydliště v Dejvicích do provozovny své firmy v Benešově. "Odpoledne při návratu ale zřejmě sjedu z D1 u Modletic na okruh a pojedu po celé jeho délce až na Ruzyň a odtud po Evropské dolů," říká.