Praha - Vyšší vstupní investice, ale i vyšší prodeje a širší nabídka značek. To je hlavní rozdíl mezi dealery aut v Česku a Rusku.
"Image tamní automobilky Lada stále klesá, lépe situovaní lidé touží po prestižnějších značkách," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz třiačtyřicetiletý Vratislav Strašil, který byl v Rusku dva a půl roku zodpovědný za prodej osobních vozů s logem Volkswagen.
Nyní se vrátil do Česka a stal se jedním ze dvou jednatelů společnosti Porsche Česká republika, která je oficiálním dovozcem vozů Volkswagen, Audi a Seat.
A.cz: O Rusku se již řadu let říká, že se stane největším evropským trhem s novými automobily. Kdy se tak podle vás stane doopravdy?
Vratislav Strašil: Nyní se v Rusku prodává zhruba dva a půl milionu nových aut ročně, do čtyř let by to podle odhadů mělo být kolem 3,7 milionu. Takže přibližně v roce 2018 by Rusko mělo skutečně předstihnout Německo.
A.cz: Přesto i v Rusku vloni trh klesl…
Ano, klesaly všechny segmenty. S jedinou výjimkou, kterou jsou sportovně užitkové vozy. Letos se ale trend už začne obracet.
A.cz: Proč se podle vás situace zase zlepší?
Ruská vláda nepřímo podpořila prodeje nových aut tím, že podpořila snížení úrokových sazeb. V Rusku jsou obyčejně úvěry hodně drahé, běžná úroková míra je 13 až 15 procent. Díky tomuto zásahu by se měla snížit na zhruba pět až šest procent.
A.cz: V Rusku byla dosud neoblíbenější kategorií vozů karosérie sedan. Proč to tak vlastně je, když Evropě jinak vládnou hatchbacky?
Jsou tu historické důvody. V Rusech je zakořeněno, že limuzína je reprezentativnější, prestižnější vůz. Má to ale i zcela pragmatický důvod. Pokud totiž u hatchbacku otevřete víko kufru, abyste například naložili nákup, do kabiny cestujících vniká zima. A ta může být v Rusku opravdu sibiřská. U sedanů tato nepříjemnost odpadá. Proto také například koncern Volkswagen v Rusku zavedl výrobu modelu Polo ve variantě sedan.
A.cz: V Rusku má stále dominantní postavení domácí Lada, podobně jako v Česku Škoda. Je to do budoucna udržitelné?
Domnívám se, že ne, protože image tohoto výrobce stále klesá. Lada boduje hlavně díky své nízké ceně. Lépe situovaní lidé ovšem touží po prestižnějších značkách. Řekl bych, že současný podíl 27 procent trhu bude dále klesat a nic na tom nezmění ani příchod nového vlastníka, kterým je konsorcium Renault-Nissan. To je pouze nutný krok, ale nevyřeší to zdaleka všechny problémy Lady. A značky, především s výrobními závody v Ruské federaci, dokážou nyní nabídnout dobrý automobil s dobrou cenou a také se zohledněním produktových specifik ruského trhu.
A.cz: A jaké značky tedy mají nyní v Rusku největší prestiž?
Rusové si považují prémiové značky, zejména Audi, BMW či Mercedes Benz a také Toyotu. Dobře se prodávají i ostatní asijské vozy. Zvláštností je také vysoký objem prodejů značky Range Rover.
A.cz: Jak se vlastně v Rusku prodávají auta? Dealerství jsou asi poněkud větší, než jsme zvyklí v Česku…
Ano, je to zcela jiná dimenze. Pokud chce někdo založit nové dealerství, musí počítat se zhruba třikrát větší investicí, než je tomu u nás. Ale zase: Zatímco u nás ročně průměrný dealer prodá asi 400 aut, v Rusku je to 1400. Vůbec dealerství v Rusku vypadají zcela jinak než ta česká. U nás obvykle jeden dealer prodává maximálně pět značek, v Rusku mají v portfoliu třeba přes třicet značek. Rozdíly jsou i v prodejní ploše. V Česku je průměrná prodejní plocha autosalonu Volkswagen o rozloze 500 metrů čtverečních, v Rusku je to 1500 metrů.
A.cz: Liší se i úroveň služeb a chování personálu?
Tady se mají Češi od Rusů hodně co učit. Otevírací doba je sedm dní v týdnu, někdy dokonce může být i nonstop. Dobří prodejci podávají špičkové výkony, jsou k zákazníkům velmi vstřícní, ochotní a dobře informovaní. Jsou vesměs mladí, věkový průměr prodejců v Rusku je v současnosti 25 let. Jsou špičkově zaplaceni a často se o ně jednotliví dealeři přetahují. To je druhá stránka věci - personál je poměrně málo loajální, což odpovídá mentalitě: Chci mít co nejvíce a pokud možno co nejdříve.
A.cz: Jak vy sám hodnotíte svoje působení v Rusku?
Jsem poměrně spokojen. Za dva a půl roku se značka Volkswagen posunula na žebříčku značek z jedenácté pozice na šestou, ročně jsme otevírali patnáct nových dealerství. Navíc jsme zaváděli nové výroby vozů Volkswagen na území Ruské federace a připravili jsme partnerství Volkswagenu během olympiády v Soči…
A.cz: Předpokládám, že jednou z vašich priorit v Česku bude snaha vrátit značku Audi na pozici číslo jedna v segmentu prémiových aut, kde léta bývala a odkud ji vloni a předloni sesadilo BMW. Je to tak?
Ano, Audi je samozřejmě naše priorita. V následujícím období budeme věnovat velké úsilí tomu, aby potenciální zákazníci dostali příležitost seznámit se s našimi produkty. Těch bude totiž stále přibývat a ty stávající navíc čeká obměna.