Jak vás omezí povinný "omezovač" rychlosti? Evropské bezpečnostní asistenty pod lupou

Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 4. 2019 6:01
Evropská unie není spokojena s tím, kolik lidí umírá každý rok na silnicích starého kontinentu. Pro rok 2022 by tedy ráda zavedla nové a povinné asistenční systémy a částečně i změnila proces homologace pro osobní auta. Řada nových předpisů a asistenčních systémů by měla do roku 2038 zachránit na 25 000 životů. Co to bude znamenat pro vás jako řidiče? Zaměříme se na jednotlivé systémy a vysvětlíme jejich funkci.

Při sestavování článku jsme vycházeli z původního návrhu Evropské komise a změn, které vznikly na popud vybraných europoslanců, kteří se nařízením zabývali. Jakmile bude známo konečné znění, přineseme rovněž finální informace o podobě asistenčních systémů.

Automobilová černá skříňka

Foto: iStock

Záznamník jízdních dat, který umožní jejich další analýzu po nehodě, dnes v autech běžně není. Nová "krabička" bude ale sbírat informace, o kterých auto již stejně ví. EU požaduje, aby v ní minimálně byly uchovávány informace o rychlosti, stavu a míře aktivace bezpečnostních systémů a "veškeré další důležité vstupní parametry z palubních systémů aktivní bezpečnosti a předcházení nehodám". Zaznamenávány tedy mohou být i informace o vstupech řidiče (úhel natočení kol, sešlápnutí plynu), případně o tom, jestli byl spuštěn blinkr.

Důležité v tomto směru je to, že EU zároveň chce, aby byla data anonymizována. Nebudou tak smět obsahovat poslední čtyři číslice z VIN kódu, podle nichž by se dalo vozidlo přímo určit. Z dat bude možné určit typ a verzi auta a také jeho výbavu asistenčními systémy, nikoli však konkrétní vozidlo nebo řidiče. Informace mají sloužit především k analýze nehod.

"Zapisovač nesmí být rovněž vysledovatelný a nesmí podléhat žádnému stálému zaznamenávání polohy. Údaje mohou být z vozidla vytaženy jen v případě, dojde-li k nehodě, a to pouze vnitrostátními orgány k analýze údajů o nehodách," doplňuje europslankyně Olga Sehnalová.

Počítá se s tím, že vysoce automatizované (nebo dokonce autonomní) vozy budou ve své černé skříňce uchovávat informací o poznání více.

Jak vás bude otravovat? Nijak, pokud výrobci dodrží požadavky EU, není nutné se ani zbytečně bát o osobní data.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy