Nová Dacia Duster zdražila a přišla o dostupný diesel. I tak je ale pořád hodně levná

Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 8. 2021 6:02
Dacia na konci června ukázala zmodernizovaný Duster. Oblíbené SUV dostalo kosmetické úpravy exteriéru, několik změn v kabině a také poupravenou nabídku motorů. Teď český dovozce zveřejnil ceník nejlevnějšího modelu ve své kategorii. A tento primát mu i nadále zůstává, přestože oproti dřívějšku rumunský model mírně podražil. O kolik a co dalšího se změnilo, podrobně rozebíráme v galerii.

Dacia Duster - co se změnilo?

Facelift Dacie Duster nebyl nikterak radikální, Rumuni spíše vyhladili některé vrásky a vizuálně auto sjednotili s novým Sanderem. To se týká především předních světel, která mají nově ve standardu potkávací diodové svícení (dálkové je stále halogenové) a upravenou grafiku denního diodového svícení. Přepracována byla i grafika skupinových svítilen, jiné je též provedení masky chladiče nebo nárazníků. Uvnitř čekají přepracované sedačky, multimediální systém opět ze Sandera, USB porty i pro zadní cestující nebo nová schránka v loketní opěrce.

Více změn se odehrálo pod kapotou. Především z nabídky vypadl levný turbodiesel s výkonem 70 kW a manuální převodovkou - u provedení před modernizací se dokázal dostat pod hranici 400 tisíc korun. Teď je jedinou naftovou možností 84kW patnáctistovka s pohonem předních nebo všech kol, která však stojí nejméně 426 900 korun.

Základem nabídky zůstává přeplňovaný litrový tříválec s výkonem 67 kW a manuálním šestikvaltem. Z něj vychází i provedení spalující LPG, které má 74 kW a nově větší nádrž na plyn o objemu 48,8 litru (dříve 34 litrů), teoreticky tak dojede až o nějakých 250 km dál.

V nabídce také zůstává přeplňovaná zážehová třináctistovka, ovšem nově má i osobní verze možnost zvolit výkon 96 kW (dříve tuto variantu mělo jen užitkové provedení N1), a to v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem přední nápravy.

Velkou novinkou je použití šestistupňového dvouspojkového automatu EDC v kombinaci s nejsilnější 110kW třináctistovkou a pohonem předních kol. Stejný motor se nabízí i jako čtyřkolka, ovšem pro změnu výhradně s manuální převodovkou. Připomeňme, že 110kW předokolka tak přišla o manuální řazení a 96kW motor byl u předchozí verze N1 kombinován i s pohonem všech kol.

Jedna změna se pak odehrála i v nabídce výbavových stupňů - vypadl z ní stupeň Celebration.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 14 minutami

Katar se dohodl s Německem na dodávkách LNG od roku 2026, nejméně na 15 let

Německo se dohodlo se státní katarskou energetickou společností QatarEnergy na dodávkách až dvou milionů tun zkapalněného zemního plynu (LNG) ročně, a to od roku 2026 po dobu nejméně 15 let. Dnes to podle agentury DPA oznámil katarský státní ministr pro energetiku a zároveň generální ředitel QatarEnergy Saad Kaabí. Německý ministr hospodářství Robert Habeck, který v březnu v Kataru o dodávkách energetických surovin jednal, dohodu uvítal.

"Je to konkrétní ukázka (…) našich závazků vůči Německu," řekl Kaabí s tím, že pro Německo je to první dlouhodobá dohoda o dodávky LNG z Kataru. Katar je jedním z největších vývozců LNG, který prozatím z této blízkovýchodní země proudí především do Asie. Habeck k tomu podle agentury Reuters uvedl, že by nic nenamítal ani proti dvacetileté či delší smlouvě, zároveň ale poukázal na dlouhodobé klimatické cíle Německa. Německo chce do roku 2045 dosáhnout klimatické neutrality.

Německo má o zkapalněný zemní plyn z Kataru velký zájem, chce tak posílit svou energetickou bezpečnost poté, co dodávky plynu z Ruska prakticky ustaly. Kvůli dodávkám LNG navštívil Katar nejen Habeck, ale také spolkový kancléř Olaf Scholz.

Kvůli dovozu LNG Německo začalo na pobřeží Severního a Baltského moře budovat terminály, aby tuto surovinu mohlo vůbec přijímat. Očekává se, že první terminály začnou fungovat v prosince a na začátku ledna.

LNG z Kataru bude do Německa podle Kaabího proudit přes plovoucí terminál v Brunsbüttelu ve Šlesvicku-Holštýnsku, který si pronajala německá vláda.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Novým generálním ředitelem Lesů ČR bude Dalibor Šafařík

Novým generálním ředitelem Lesů ČR bude dosavadní ekonomický ředitel firmy Dalibor Šafařík. Na dnešní tiskové konferenci to oznámil ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL). Šéf státního podniku, který spravuje téměř polovinu lesů v zemi, vzešel z výběrového řízení.

Nekula řekl, že Šafařík je špičkový odborník a manažer s dlouholetými zkušenostmi z lesnické i akademické sféry. Věří, že pod jeho vedením budou Lesy ČR v nejlepších rukou.

Posledního ředitele firmy Josefa Vojáčka odvolal loni v prosinci Marian Jurečka (KDU-ČSL), který tehdy dočasně vedl ministerstvo zemědělství. Vedením Lesů ČR dočasně pověřil Jiřího Grodu z Lesní správy Vítkov na Opavsku, kterému dnes Nekula poděkoval za odvedenou práci.

Zdroj: ČTK
Další zprávy