Nabídka aut s benzinovým i naftovým motorem je stále poznamenaná loňským zavedením homologačních testů WLTP, kvůli kterým automobilky výrazně omezily množství prodávaných variant aut. Vyplývá to z údajů poradenské firmy EY.
V porovnání s počátkem minulého roku cena vozidel v základní výbavě vzrostla o 4,5 procenta, což představuje rozdíl 16 800 Kč. Nejdražší nabídky modelů zdražily o 3,9 procenta v porovnání s loňským obdobím, což v praxi znamená rozdíl 32 400 Kč.
Proti předchozímu roku se změnily ceny poloviny vozidel. Zdražilo 63 procent nejlevnějších variant a mezi nejlépe vybavenými modely vzrostla cena u 71 procent. Příčinou je často i to, že výbava je bohatší než dříve.
"Rozšíření nabídky se citelně dotýká především dražších výbavových stupňů. Ceny vrcholných, a tudíž dražších úrovní výbavy nerostly tak rychle jako v předchozím čtvrtletí. V minulém období způsobilo toto navýšení cen rozšíření nabídky modelů luxusních značek, které po úvodní omezené nabídce rozšířily seznam dostupných variant," uvedl partner EY Petr Knap.
Dřívější poklesy nabídky vyvolané WLTP se podle něj již vrátily do původních čísel z počátku loňského roku. Proti předchozímu čtvrtletí trh zaznamenal nárůst nabídky aut s benzínovým motorem o 3,3 procenta, respektive naftových o 9,8 procenta. V meziročním srovnání je však celková nabídka stále užší, a to o 11 procent u zážehových a 14,5 procenta u vznětových aut.
U nejrozšířenější značky Škoda si v uplynulém období drtivá většina sledovaných vozů držela cenu. Zahraniční značky se zaměřily na nabídku vozů a motorizací. Značka Dacia opět zařadila dieselové agregáty pro model Sandero a Logan, což se projevilo navýšením ceny nejdražšího provedení.
Zdražil i nejvíce vybavený Duster o 10 000 Kč, cena Dokkeru poskočila o 22 000 Kč. Volkswagen vyřadil z ceníku nejlevnější 1.5 TSI u modelu Passat a zájemcům o benzínové motory nechal pouze přeplňovaný dvoulitr o výkonu 200 kW.
Ze stejného důvodu zdražil i Tiguan, který se však na rozdíl od Passatu nabízí i se slabší a dostupnější variantou 2.0 TSI. Naopak například Golf a Touran zůstaly u cen ze začátku letošního roku.
Rozšíření nabídky se dočkal i model Tucson od značky Hyundai, stejně jako nová generace Audi A6. Ta, na rozdíl od aktuálního provedení Audi Q7, během prvního čtvrtletí dostala pod kapotu i zážehové motory. Pozoruhodný je růst pořizovací ceny nejlevnější varianty právě u Audi A6 - minulá generace byla v základním provedení o 328 000 Kč levnější.
Zdražení základního provedení se dočkalo i BMW X5. Cena nové generace začíná o 275 600 Kč výše než základ minulé generace před rokem.
Nutno ale připomenout, že v mnoha případech se cena aut zvedla hlavně proto, že vozy mají mnohem bohatší základní výbavu než dříve a rozšířila se především nabídka bezpečnostních asistentů.
Nová homologační pravidla WLTP platí od loňského podzimu. Zkoumají vozy v podmínkách, které se víc blíží běžnému provozu. Vyžádala si ale dvojnásobně dlouhou dobu testování a třikrát vyšší počet testů nutných k získání certifikace.