Praha – Smlouvu o investici do výstavby továrny na výrobu pneumatik v průmyslové zóně Triangle u Žatce dnes podepsali předseda vlády Bohuslav Sobotka a vrcholný představitel korejské společnosti Nexen Kang Pjung-Čung.
Od roku 2015, kdy se u Žatce poprvé kopne do země, chce korejský výrobce pneumatik investovat v přepočtu 23 miliard korun. Tato částka by znamenala třetí nejvyšší zahraniční investici v historii České republiky (po nošovické továrně Hyundai a kolínské TPCA).
Jižní Korea se díky tomu posune na třetí místo žebříčku zahraničních investorů v ČR za Německo a Japonsko.
Šance na rekord
Během čtyř let má Nexen postavit závod na výrobu pneumatik pro osobní auta. V první fázi plánuje zaměstnat tisíc lidí, což by podle krajského úřadu práce mohlo snížit míru nezaměstnanosti v Ústeckém kraji zhruba o 0,3 procentního bodu. Roční kapacita má dosahovat šest milionů pneumatik.
Později, po dostavbě další etapy závodu, může počet zaměstnanců dosáhnout až 2300 a celková výše investice se dostat až na rekordních 45 miliard. Kapacita by mohla dosáhnout 20 milionů pneumatik ročně, což je přibližně stejné množství, jaké nyní produkuje otrokovický Continental Barum. V návazných dodavatelských firmách by podle Asociace exportérů mohlo vzniknout dalších šest až deset tisíc pracovních míst.
Podle ředitele Nexenu Kanga Pjung-Čunga žatecká zóna nakonec dostala přednost z řady důvodů. "Jedním z nich je skutečnost, že v okruhu 400 kilometrů od tohoto místa sídlí 30 automobilek," uvedl po podpisu smlouvy.
Nexen dostane od české vlády podporu na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku až do výše pěti procent z celkových uznatelných nákladů, maximálně ale 1,14 miliardy korun. Součástí pobídky je také dotace 200 tisíc korun na každé pracovní místo a příspěvek na školení zaměstnanců. Deset let pak firma dostane slevu na dani z příjmů v celkové výši téměř dvě miliardy korun.
Korejský Hyundai dává přednost konkurenci
Kromě domovské Koreje provozuje Nexen od roku 2007 rovněž pobočný závod v Číně. Za rok 2013 firma vykázala čistý zisk 120 milionů dolarů (2,4 miliardy korun). Výrobou pneumatik se zabývá od roku 1942.
Šestnáctipalcové pneumatiky Nexen dovážené z Koreje montuje na současnou generaci octavie od loňského prosince také mladoboleslavská Škoda Auto. Od letošního ledna může být do patnáctipalcových nexenů "obut" i model Rapid. Kromě těchto pneumatik ale Škoda nyní využívá i značky Pirelli, Michelin a Continental.
Naopak poněkud překvapivě zatím korejské pneumatiky Nexen nepoužívá výrobní závod korejské automobilky Hyundai v severomoravských Nošovicích.
"V současnosti montujeme na naše vozy pneumatiky Continental, Hankook a Michelin. Ale pokud začne Nexen vyrábět v blízkém teritoriu a splní naše požadavky, budeme uvažovat i o dodávkách od této značky," řekl online deníku Aktuálně.cz mluvčí továrny Hyundai Petr Vaněk. Nexen ani kterýkoli jiný výrobce pneumatik se ale podle něho nikdy nestane výhradním dodavatelem.
Kolínský závod TPCA o dodávkách od Nexenu neuvažuje. "Máme v současnosti dva dodavatele pneumatik – Michelin a Continental," upřesňuje mluvčí automobilky Radek Kňava. Vysvětluje, že smlouvy o dodávkách pneumatik se zpravidla uzavírají na celý životní cyklus vozu. Protože nová generace automobilů Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108 se začíná vyrábět teprve letos, není příliš pravděpodobné, že by TPCA začala v brzké době odebírat pneumatiky Nexen.
Otrokovický Continental Barum si věří
Společnost Continental Barum, která je největším výrobcem pneumatik na území České republiky, příchod asijského konkurenta nehodlá komentovat. "Nebudeme se vyjadřovat," říká mluvčí firmy Zdeněk Novák.
Otrokovický závod německého koncernu Continental nyní vyrábí přes dvacet milionů pneumatik ročně. V současné době plánuje rozšíření výroby plášťů pro nákladní vozy a autobusy. Na podzim otevře nové výrobní linky.
Díky investici za téměř čtyři miliardy korun se výroba „nákladních pneumatik“ téměř zdvojnásobí z nynějších zhruba 900 tisíc až na 1,6 milionu kusů ročně.
Počet zaměstnanců má stoupnout ze současných 4400 o přibližně 360 lidí. Nábor se uskuteční průběžně až do roku 2016 v závislosti na spouštění jednotlivých linek.