Na padajícím trhu se podařilo růst jen třem automobilkám: Ferrari, které oproti loňskému roku prodalo deset aut místo sedmi, Lexusu, který posílil z 22 na 32 vozů, a Tesle. Americká firma svoje prodeje u nás takřka zpadesátinásobila, místo dvou prodala 99 svých elektromobilů. Pomohlo jí loňské otevření prvního showroomu a zahájení oficiálních dodávek do Česka. V žebříčku značek se dostala na 20. místo a prodala více aut než Fiat, Honda nebo Nissan.
Ostatní značky již hlásí prodejní ztráty. Lídr trhu Škoda má prodeje nižší přibližně o čtvrtinu, podobně je na tom třetí Hyundai, Volkswagen zaznamenal více než čtyřicetiprocentní ztrátu.
Z významných modelů hlásí drobný nárůst Škoda Octavia, která díky příchodu nové generace ještě stihla posílit oproti loňsku o dvě procenta, prodejně se dařilo i Superbu, Scale nebo Hyundai i20. Taková Fabia je však oproti loňsku na polovině, místo 2021 malých škodovek se jich prodal jen rovný tisíc. Výrazně, o 60 procent, propadl také Volkswagen Golf, necelých sedmdesát procent ztratila Dacia Duster.
Dá se očekávat, že v dalších měsících bude pokles trhu trvat. V Evropě stojí takřka všechny továrny, blízko obnovení výroby je snad jen slovenský závod korejské Kii, kde by mělo k restartu dojít v pondělí 6. dubna. Ford dnes oznámil prodloužení odstávky evropských fabrik nejméně do 4. května. Mladoboleslavská Škoda a kolínská Toyota nebudou vyrábět minimálně do 20. dubna, Hyundai do 14. dubna.
Kvůli uzavřeným dealerstvím navíc ani v tuto chvíli není možné auta ve velké míře objednávat a potažmo je do výroby zadat. Prodeje realizované na dálku se dotýkají jen skladových aut a představují zlomek obvyklých čísel. Dá se tedy čekat, že během dubna trh s novými auty poklesne ještě více, vzpamatovávat se bude určitě ještě v květnu a pravděpodobně i v červnu. Podle agentury Moody’s klesne prodej aut v západní Evropě za celý rok 2020 o 21 procent.
Na deset nejprodávanějších aut v Česku v březnu 2020 se podívejte do galerie.