Jestliže je pro vás při výběru nového auta prioritní bezpečnost, pak mohou být výsledky crash testů, které zveřejňuje organizace EuroNCAP, docela dobrým vodítkem.
Na konci ledna oznámila jména vozů, které v jednotlivých kategoriích nejlépe obstály při ochraně dospělých cestujících, dětských pasažerů vzadu, při ochraně chodců a současně získaly i dostatečný počet bodů za elektronické strážce bezpečí, které útroby vozů skrývají.
Vloni testy Euro NCAP podstoupilo 29 automobilů. Skoro dvě třetiny z nich (65 procent) získaly nejvyšší, tedy pětihvězdičkové ocenění.
V roce 2009 bylo pětihvězdičkových více
Výsledky jsou zdánlivě horší než v roce 2009. Tehdy totiž na pět hvězdiček dosáhlo 90 procent testovaných aut. Jenže Euro NCAP loni zpřísnilo hodnocení bezpečnosti vozidel.
EuroNCAP vyhlásilo vítěze v jednotlivých kategoriích. Tak tedy, mezi malými rodinnými auty vyhrála Alfa Romeo Giulietta, v kategorii supermini malý hybridní sportovní vůz Honda CR-Z, mezi sportovně užitkovými vozy Kia Sportage a mezi malými rodinnými velkoprostorovými vozy Toyota Verso.
Absolutně nejvíce bodů ale nasbíralo nové BMW řady 5 s celkovým hodnocením 90 % dosažitelného maxima.
Podívejte se, jak dopadnou dvě moderní škodovky při srážce v rychlosti 90 km/hod:
Porota vyzdvihla i výsledky dalších vozů, které sice nebyly nejlepší ve své kategorii, ale také dosáhly na pětihvězdičkové ohodnocení a získaly více než 80 procent z maximálně možných udělitelných bodů. Těmito automobily jsou: Suzuki Swift, Kiu Venga, BMW X1, VW Sharan/Seat Alhambra a Citroën C4.
Čínský vůz propadl
Naopak příliš chlubit se svými výsledky při nárazových testech nemůže čínský Landwind CV9 s pouhými dvěma hvězdičkami. O moc lépe nedopadl ani Citroën Nemo, který nakonec získal tři hvězdičky.
Pětihvězdičkové hodnocení získal v roce 2010 takový testovaný automobil, který splnil předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvořila v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.