Jan Matoušek
27. 5. 2019 6:02
Dnešnímu trhu s novými auty přesvědčivě vládnou SUV. Není to však tak dávno, kdy místo na výsluní držela MPV. Velkoprostorové vozy však postupně své pozice vyklidily a jedno po druhém končí v nabídkách jednotlivých automobilek. Tam je postupně nahrazují osobní dodávky. Přesto i pro MPV existuje naděje, že do pár let nezmizí.
MPV vs. osobní dodávky
Osobní dodávky se podobně jako MPV dají rozdělit do několika kategorií. Nejpopulárnější je dle dat JATO Dynamics subsegment kompaktních osobních dodávek (například VW Caddy) s podílem 43 procent a středně velkých osobních dodávek (například VW Multivan) s podílem 38 procent. Velké osobní dodávky (například Peugeot Boxer) mají 13 procent a malé osobní dodávky (například Fiat Fiorino) 5 procent.
Jak už bylo řečeno, zatímco prodeje osobních dodávek stoupají, prodeje MPV klesají. Klasická velkoprostorová auta zatím mají stále navrch, jenže zatímco před pěti lety byly osobní dodávky zhruba na pětině prodejů MPV, loni už to byla více než polovina. A například středně velké osobní dodávky loni v prodejích překonaly středně velká MPV.
Porovnání prodejů osobních dodávek a MPV
|
Prodeje MPV (v tisících) |
Prodeje osobních dodávek (v tisících) |
2009 |
1 802 |
418 |
2010 |
1 912 |
392 |
2011 |
1 934 |
394 |
2012 |
1 588 |
363 |
2013 |
1 487 |
348 |
2014 |
1 514 |
351 |
2015 |
1 465 |
385 |
2016 |
1 420 |
434 |
2017 |
1 213 |
498 |
2018 |
892 |
496 |