Luxusní trabant Repräsentant. Trumfoval se s Mercedesem

Radek Pecák Radek Pecák
5. 1. 2014 20:00
Přehlídkový automobil se používal od roku 1969 až do roku 1989.
Foto: Radek Pecák

Příběh vozu Sachsenring P 240 Repräsentant v mnohém symbolizuje někdejší komunistický režim. Na začátku byla ambice předhonit tehdejší kapitalistické vzory a na konci smutné přežívání.

Zmíněný přehlídkový automobil, který je dnes k vidění v Horch  Muzeu ve Cvikově, byl vyvinut v roce 1969. Je to jeden ze dvou kusů, které původně vznikly pro slavnostní přehlídku k 20. výročí založení Německé demokratické republiky v roce 1969.

Pozoruhodné na něm je zejména to, že je vlastně reinkarancí vozu Sachsenring P 240.

Foto: Radek Pecák

To byl automobil, který měl být lepší a luxusnější než v roce 1951 představená novinka značky Mercedes-Benz - typ 220. Proto mimo jiné bylo rozhodnuto i o změně číselného označení typu z 200 na 240.

Podle rozhodnutí tehdejšího šéfa východoněmecké komunistické strany Waltera Ulbrichta museli konstruktéři zvětšit karosérii i objem motoru.

Trumfování s Mercedesem

A tak zatímco Mercedes-Benz měl délku zhruba čtyři a půl metru, Sachsenring byl o dvacet centimetrů delší. Když tedy měl Mercedes pod kapotou šestiválec o zdvihovém objemu válců 2,2 litru, východoněmecký vůz musel mít objem 2,4 litru.

Foto: Aktuálně.cz

Faktem je, že nakonec vznikl poměrně pohledný vůz s klasickým uspořádáním pohonu, tedy s motorem vpředu a poháněnou zadní nápravou. Dokázal vyvinout maximální rychlost až 140 kilometrů v hodině.

Automobil se vyráběl v letech 1956 až 1959, přičemž v prvních dvou letech ještě vozil na kapotě písmenko H s korunkou, což bylo logo dříve slavného výrobce luxusních německých automobilů Horch. Pak ho vystřídalo známé S v kroužku, tedy notoricky známé označení pro trabanty.

Foto: Radek Pecák

Jenže nějaký velký úspěch se nedostavil. Vyrobeno bylo pouze 1400 kusů. Jezdili s ním hlavně prominenti režimu. Východoněmečtí soudruzi sice měli představu, že by tento automobil mohli vyvážet i do ostatních socialistických zemí, jenže neuspěli. Nakonec se i do NDR začala dovážet československá Tatra 603.

Ještě po deseti letech od ukončení výroby si ovšem technici v NDR stojící před úkolem stvořit přehlídkový kabriolet, na původní P240 vzpomněli. Vzali podvozek, na něj namontovali jednoduchou karosérii s blatníky a přední kapotou pocházejícími z Wartburgu 353, jako pohonná jednotka zůstal prastarý řadový šestiválec. Vůz měl tedy také stále ještě čtyřstupňovou převodovku s řazením pod volantem.

Foto: Radek Pecák

Jako přehlídkový vůz sloužil Sachsenring P 240 dlouhých dvacet let, až do podzimu roku 1989, kdy odešel do výslužby stejně jako celá socialistická Německá demokratická republika. Naposledy byl na veřejnosti spatřen 7. října 1989.

 

Právě se děje

Další zprávy