VAZ 2104/2107 - poslední Žiguli
V lednu 1980 přišla výrazně zmodernizovaná řada automobilů Žiguli. Základní sedan dostal jméno 2105, kombi 2104 a luxusnější sedan 2107. Jednotlivé verze nabíhaly do výroby postupně. Oproti původní sérii se měnil vnější design, který dostal tehdy moderní hrany, pod kapotou sedanu 2105 a kombi 2104 byla zážehová třináctistovka, která stále poháněla zadní kola. V průběhu let se ale nakonec v motorovém prostoru vystřídalo několik různých jednotek.
Luxusnější 2107 měla původně v útrobách zážehovou patnáctistovku, i do ní se ale postupně montovalo několik různých agregátů. Stejně jako původní Žiguli, i omlazené verze se staly rychle populárními, byť technický základ ze 60. let zapřít nedokázaly. Auta to však byla levná, odolná a prostorná, takže svou stálou klientelu měla.
A to i v 90. letech, kdy už z čistě technického hlediska žigulík neměl vlastně vůbec existovat. Jenže AvtoVAZ jej stále udržoval při životě, upravoval nabídku pohonných jednotek, takže auta dostala vstřikování paliva i katalyzátor, a alespoň mírně modernizoval i vzhled a výbavu. A tak se žigulík vyráběl až do roku 2012. Model 2105 skončil už v roce 2010, sedan 2107 ale z Toljatti vyjížděl až do srpna 2011 a pak do dubna 2012 ještě z továrny Iž v Iževsku (a z dovezených dílů montovali 2107 v Egyptě ještě v roce 2014). Kombi se v Iževsku vyrábělo už od roku 2003 a definitivně skončilo 17. září 2012.
To byla také definitivní tečka za autem se jménem Žiguli, kterého se nakonec mezi lety 1970 a 2012 vyrobilo, podle dat v knize Cars of the Soviet Union Andy Thompsona, na 17,5 milionu kusů. A i v posledních letech výroby šlo stále mezi běžnými Rusy o oblíbené nové auto. Více si o zmodernizovaném žigulíku můžete přečíst zde.