Nejznámější ruská automobilka má 55 let. Připomeňte si deset ikonických modelů Lada

Jan Matoušek Jan Matoušek
25. 7. 2021 7:13
Před 55 lety, 20 července, bylo rozhodnuto o vzniku nové sovětské automobilky. AvtoVAZ, jehož automobily známe pod označením Lada, vyrostl prakticky na zelené louce a od roku 1970 začal vyrábět auta. Rozjezd byl pomalejší, nicméně loni vyrobili v Toljatti auto s pořadovým číslem 30 milionů. Připomeňte si v galerii deset ikonických automobilů Lada za 55letou historii značky.

Lada Niva

Neméně ikonickou Ladou se stala terénní Niva. Její vývoj odstartoval už na začátku 70. let, prvních padesát kusů pak vzniklo kvůli sjezdu sovětské komunistické strany v únoru 1976. Plná sériová výroba nicméně začala až 5. dubna 1977, přičemž pro Nivu vznikla v Toljatti nová výrobní hala. Malý třídveřový terénní automobil zaujal samonosnou karoserií, ta byla v době vzniku poměrně pokroková, měl také nezávisle zavěšenou přední a tuhou zadní nápravu a stále poháněná všechna kola. Pod kapotou byla zážehová šestnáctistovka, domovem terénní Lady se přitom rychle staly především nezpevněné cesty (byť ani komfort na silnici nebyl úplně špatný).

Tam se Niva s krátkými převisy, světlou výškou 22 cm a uzamykatelným mezinápravovým diferenciálem cítila jako doma. Prodejního úspěchu se přitom nedočkala jen ve východním bloku, ale i v západoevropských zemích, pro které vznikala i řada speciálních verzí, včetně například několika různých kabrioletů.

V 90. letech auto dostalo několik úprav, včetně motoru s vícebodovým vstřikováním paliva, který v útrobách pracuje dodnes. V roce 1995 přišla pětidveřová varianta s o 50 cm delším rozvorem náprav, před koncem 20. nebo na začátku 21. století se objevilo i několik rozličných užitkových variant.

Niva úspěšně žije, díky řadě menších či větších úprav, i dnes, a to navzdory tomu, že AvtoVAZ ve spolupráci se Chevroletem začal v roce 2002 vyrábět moderněji tvarovaného, ale technicky původního nástupce pod jménem Chevrolet Niva. Právě kvůli němu přišel v roce 2006 hranatý off-road o slavné jméno a až do začátku letošního roku se prodával jako Lada 4×4. Protože se však Chevrolet Niva od loňského roku vyrábí pod značkou Lada, umožnilo to ruské automobilce vrátit legendární jméno. Původní vůz se tak dnes nabízí jako Niva Legend s třemi i pěti dveřmi, modernější nástupce se prodává jako Niva Travel jen s pěti dveřmi.

Více i o historii Lady Niva můžete přečíst zde, test třídveřové varianty najdete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy