Lada Niva
Neméně ikonickou Ladou se stala terénní Niva. Její vývoj odstartoval už na začátku 70. let, prvních padesát kusů pak vzniklo kvůli sjezdu sovětské komunistické strany v únoru 1976. Plná sériová výroba nicméně začala až 5. dubna 1977, přičemž pro Nivu vznikla v Toljatti nová výrobní hala. Malý třídveřový terénní automobil zaujal samonosnou karoserií, ta byla v době vzniku poměrně pokroková, měl také nezávisle zavěšenou přední a tuhou zadní nápravu a stále poháněná všechna kola. Pod kapotou byla zážehová šestnáctistovka, domovem terénní Lady se přitom rychle staly především nezpevněné cesty (byť ani komfort na silnici nebyl úplně špatný).
Tam se Niva s krátkými převisy, světlou výškou 22 cm a uzamykatelným mezinápravovým diferenciálem cítila jako doma. Prodejního úspěchu se přitom nedočkala jen ve východním bloku, ale i v západoevropských zemích, pro které vznikala i řada speciálních verzí, včetně například několika různých kabrioletů.
V 90. letech auto dostalo několik úprav, včetně motoru s vícebodovým vstřikováním paliva, který v útrobách pracuje dodnes. V roce 1995 přišla pětidveřová varianta s o 50 cm delším rozvorem náprav, před koncem 20. nebo na začátku 21. století se objevilo i několik rozličných užitkových variant.
Niva úspěšně žije, díky řadě menších či větších úprav, i dnes, a to navzdory tomu, že AvtoVAZ ve spolupráci se Chevroletem začal v roce 2002 vyrábět moderněji tvarovaného, ale technicky původního nástupce pod jménem Chevrolet Niva. Právě kvůli němu přišel v roce 2006 hranatý off-road o slavné jméno a až do začátku letošního roku se prodával jako Lada 4×4. Protože se však Chevrolet Niva od loňského roku vyrábí pod značkou Lada, umožnilo to ruské automobilce vrátit legendární jméno. Původní vůz se tak dnes nabízí jako Niva Legend s třemi i pěti dveřmi, modernější nástupce se prodává jako Niva Travel jen s pěti dveřmi.
Více i o historii Lady Niva můžete přečíst zde, test třídveřové varianty najdete zde.