Lada 110 / Priora
Od třetí generace osobních automobilů Lada se ona ikoničnost českým pohledem trochu vytrácí. Nové Lady totiž přišly už po revoluci, a zatímco za socialismu šlo o skoro to nejlepší, co Mototechna nabízela, takže na auta byly i pořadníky, v 90. letech a na počátku 21. století už to byly jen levné alternativy k mnohem modernější evropské či japonské konkurenci. A to ještě později přišla první vlna skutečně úspěšných korejských aut.
Přesto si nástupce Samary, řadu 110/111/112, pravděpodobně mnoho lidí bude pamatovat i z českých silnic. Vývoj tohoto vozu začal v polovině 80. let, první hotové vozy ale vznikly až v červnu 1995. Už v době zahájení výroby tak byla Lada 110, což byl klasický sedan, vůči konkurenci relativně zastaralá. Auto mělo opět koncepci vše vpředu, pod kapotou byly povětšinou různé výkonové verze benzinové patnácti- nebo šestnáctistovky.
V roce 1997 nabídku doplnilo kombi 111 a o rok později pětidveřový hatchback 112. Specialitou pro ruský trh vznikající v malých sériích bylo kupé VAZ 21123. Lada 110 a její deriváty nakonec vydržely ve výrobě až do roku 2009 - tehdy skončila výroba kombíku a také malosériová produkce kupé. Licenčně mimo AvtoVAZ si pak život ještě o pár let prodloužily.
Nicméně to, že AvtoVAZ produkci ukončil, pro 110 a spol. ještě neznamenalo konečnou. V dubnu 2007 totiž Lada představila model Priora, který byl prakticky jen velmi výraznou modifikací typu 110/111/112. Nabídku opět tvořily sedan, kombi, hatchback a malosériově produkované kupé. Pod kapotou hrály prim benzinové motory. Produkce skončila v roce 2018, v letech 2009 a 2012 šlo dokonce o nejprodávanější nové auto na ruském trhu.