Která auta nejvíce lžou o své spotřebě? Výsledky testu

Radek Pecák Radek Pecák
7. 10. 2014 6:30
Německý automotoklub ADAC testoval vozy ve skutečném provozu. Modely spalující benzin si v provozu vyžádají o 10 procent více paliva oproti oficiálně uváděným údajům.
Volvo V60 Plug-in hybrid v testu spotřebovalo o 84 procenta paliva více, než by mělo.
Volvo V60 Plug-in hybrid v testu spotřebovalo o 84 procenta paliva více, než by mělo. | Foto: Volvo

Jen málokomu se podaří ve skutečném provozu dosahovat na takovou spotřebu pohonných hmot, jakou výrobci uvádějí v oficiálních technických datech. Test německého autoklubu ADAC potvrdil, že to není jen vinou jízdního stylu řidičů.

Situace se podle zjištění automotoklubu zhoršuje. Zatímco v roce 2001 potřebovala vozidla jen o sedm procent více proti tabulkám, dnes je to v průměru o 23 procent více.

Podle zjištění ADAC nejméně odpovídá realitě spotřeba hybridů. V průměru se musí k tabulkovým hodnotám připočítat 25 procent. Na druhém místě jsou diesely, které mají ve skutečném provozu spotřebu vyšší o 14 procent.

Modely spalující benzin si v provozu vyžádají o 10 procent více oproti oficiálně uváděným údajům. Automobily jezdící na LPG pak spotřebovávají o devět procent více paliva.

O dvě třetiny vyšší spotřeba

Vůbec největší odchylky měly v testech plug-in hybridy, tedy ty, které lze dobíjet ze zásuvky a s nimiž je možno obvykle několik desítek kilometrů ujet pouze na elektřinu.

Vůbec nejhorší výsledek v testu mělo Volvo V60 D6 Hybrid AWD s reálnou spotřebou vyšší o 84 procent. Toyota Prius Plug-in Hybrid se odchýlila o 73 procent. Naopak Kia Optima Hybrid měla výsledek horší o pouhé 0,4 procenta.

Jen o něco lepší odchylky měly dieselové modely. Mezi nimi „vede“ Jeep Grand Cherokee V6 3,0 D, který spotřebuje o 55 procent více paliva, než kolik by papírově měl. V testu ho následuje ADAC Volvo V40 D2 s navýšením o 42 procent a na třetím místě je Renault Twingo (+ 36 procent).

U benzinových vozů mají nejhorší bilanci nejmenší modely. Konkrétně Fiat Punto 0,9 TwinAir a Renault Twingo 0,9 TCE. V prvním případě je navýšení o 34 procent, v druhém o 15 procent. Vozy jsou přeplňované turbodmychadlem, a pokud je nutné využívat jejich potenciál, spotřeba razantně vzroste.

V poslední kategorii vozů, které pohání LPG, byla smutným hrdinou Kia Picanto se zvýšenou žíznivostí o 28 procent, druhý Fiat Panda "zaostal" jen o procento.

Mezi výjimkami je i Škoda Yeti

ADAC ocenil i vozy, u nichž naopak spotřeba odpovídá. Nižší než uváděnou spotřebu měl Chevrolet Camaro Cabrio (minus 17 procent benzinu) a mezi diesely uspěla česká Škoda Yeti ve verzi 2,0 TDI (125 KW) 4x4 DSG, které stačilo o jedno procento méně paliva.

Vlastní metodika

ADAC využívá již řadu let vlastní metodiku měření, která je bližší skutečnému průběhu jízdy. Například auto zrychluje při plně sešlápnutém plynovém pedálu a rozjede se v mimoměstském cyklu až na rychlost 130 kilometrů v hodině.

Připomeňme si, že automobilkami používaná metodika NEDC - takzvaný nový evropský měřicí cyklus spotřeby používaný od roku 1996 - se měří ve zkušebně na válcích.

Oficiální testy NEDC mají městskou a mimoměstskou část. Během městské části ve čtyřech cyklech automobil třikrát po sobě zrychlí na 15, 32 a 50 km/h. Celková délka testu je 13 minut, vůz se rozjede nejvýše na 50 km/h. Ujede jen čtyři kilometry při průměrné rychlosti 19 km/h. Mimoměstské měření pak zkoumá spotřebu v rychlostech 0-120 km/h. Auto je v pohybu 400 sekund. Kombinovaný cyklus se vypočítává z výsledků obou dílčích testů.

 

Právě se děje

před 26 minutami

Fotbalisté Turína uhráli remízu na Laziu a zachránili se, sestupuje Benevento

Fotbalisté FC Turín uhráli v dohrávce 25. kola italské ligy bezgólovou remízu na hřišti Lazia Řím, jež v závěru nastřelilo dvě tyče, a zachránili se v Serii A. Nejvyšší soutěž jako třetí opouští Benevento, které se připojí už k dříve známým sestupujícím Crotone a Parmě.

Turín získal potřebný bod navzdory tomu, že v posledních minutách čelil velkému tlaku favorizovaného Lazia. V 84. minutě domácí kanonýr Ciro Immobile nastřelil z penalty jen tyč, stejně jako v šesté nastavené minutě hlavou Manuel Lazzari.

Kolo před koncem tak Turín získal čtyřbodový náskok před osmnáctým Beneventem, které trénuje bývalý hvězdný útočník Filippo Inzaghi. Lazio vedené jeho mladším bratrem Simonem skončí šesté a bude hrát v příští sezoně Evropskou ligu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Praze Kbelích dnes večer přistál první ze dvou nových letounů CASA pro českou armádu. Modernizovaný model doplní nynější flotilu čtyř letounů

Zdroj: ČTK
Další zprávy