Jen málokomu se podaří ve skutečném provozu dosahovat na takovou spotřebu pohonných hmot, jakou výrobci uvádějí v oficiálních technických datech. Test německého autoklubu ADAC potvrdil, že to není jen vinou jízdního stylu řidičů.
Situace se podle zjištění automotoklubu zhoršuje. Zatímco v roce 2001 potřebovala vozidla jen o sedm procent více proti tabulkám, dnes je to v průměru o 23 procent více.
Podle zjištění ADAC nejméně odpovídá realitě spotřeba hybridů. V průměru se musí k tabulkovým hodnotám připočítat 25 procent. Na druhém místě jsou diesely, které mají ve skutečném provozu spotřebu vyšší o 14 procent.
Modely spalující benzin si v provozu vyžádají o 10 procent více oproti oficiálně uváděným údajům. Automobily jezdící na LPG pak spotřebovávají o devět procent více paliva.
O dvě třetiny vyšší spotřeba
Vůbec největší odchylky měly v testech plug-in hybridy, tedy ty, které lze dobíjet ze zásuvky a s nimiž je možno obvykle několik desítek kilometrů ujet pouze na elektřinu.
Vůbec nejhorší výsledek v testu mělo Volvo V60 D6 Hybrid AWD s reálnou spotřebou vyšší o 84 procent. Toyota Prius Plug-in Hybrid se odchýlila o 73 procent. Naopak Kia Optima Hybrid měla výsledek horší o pouhé 0,4 procenta.
Jen o něco lepší odchylky měly dieselové modely. Mezi nimi „vede“ Jeep Grand Cherokee V6 3,0 D, který spotřebuje o 55 procent více paliva, než kolik by papírově měl. V testu ho následuje ADAC Volvo V40 D2 s navýšením o 42 procent a na třetím místě je Renault Twingo (+ 36 procent).
U benzinových vozů mají nejhorší bilanci nejmenší modely. Konkrétně Fiat Punto 0,9 TwinAir a Renault Twingo 0,9 TCE. V prvním případě je navýšení o 34 procent, v druhém o 15 procent. Vozy jsou přeplňované turbodmychadlem, a pokud je nutné využívat jejich potenciál, spotřeba razantně vzroste.
V poslední kategorii vozů, které pohání LPG, byla smutným hrdinou Kia Picanto se zvýšenou žíznivostí o 28 procent, druhý Fiat Panda "zaostal" jen o procento.
Mezi výjimkami je i Škoda Yeti
ADAC ocenil i vozy, u nichž naopak spotřeba odpovídá. Nižší než uváděnou spotřebu měl Chevrolet Camaro Cabrio (minus 17 procent benzinu) a mezi diesely uspěla česká Škoda Yeti ve verzi 2,0 TDI (125 KW) 4x4 DSG, které stačilo o jedno procento méně paliva.
Vlastní metodika
ADAC využívá již řadu let vlastní metodiku měření, která je bližší skutečnému průběhu jízdy. Například auto zrychluje při plně sešlápnutém plynovém pedálu a rozjede se v mimoměstském cyklu až na rychlost 130 kilometrů v hodině.
Připomeňme si, že automobilkami používaná metodika NEDC - takzvaný nový evropský měřicí cyklus spotřeby používaný od roku 1996 - se měří ve zkušebně na válcích.
Oficiální testy NEDC mají městskou a mimoměstskou část. Během městské části ve čtyřech cyklech automobil třikrát po sobě zrychlí na 15, 32 a 50 km/h. Celková délka testu je 13 minut, vůz se rozjede nejvýše na 50 km/h. Ujede jen čtyři kilometry při průměrné rychlosti 19 km/h. Mimoměstské měření pak zkoumá spotřebu v rychlostech 0-120 km/h. Auto je v pohybu 400 sekund. Kombinovaný cyklus se vypočítává z výsledků obou dílčích testů.