Jan Matoušek
30. 7. 2019 12:24
Kořením každého autosalonu jsou koncepty modelů blízké i vzdálené budoucnosti. Často se však stane, že se designově povedený koncept při cestě do sériové produkce výrazně změní nebo do ní vůbec nezamíří. Pamatujete třeba na koncept Dacie Duster nebo moderní podobu Lamborghini Miura? Přesto stále existují automobilky, které atraktivní koncept při cestě na produkční linku příliš nezmění. To je třeba případ japonské Mazdy.
První v řadě
Prvním konceptem v designovém jazyce Kodo byl na podzim roku 2010 model Shinari. Sám o sobě se do sériové výroby nedostal, slepou uličkou však také nebyl. Právě tato Mazda se totiž stala prvním nositelem dodnes typického prvku designu japonské automobilky - to znamená velké masky chladiče, která je prostřednictvím prodlouženého rámečku propojená s hlavními světlomety.
Podobný, především produkční Mazdě 6, je také tvar karoserie s delší přední kapotou a mírně dozadu posunutou kabinou. Naopak karoserie typu čtyřdveřové kupé, podobně jako mohutné provedení zadních partií, se do sériové výroby nedostala. Přesto si posléze produkční "šestka" uchovala propracovanou aerodynamiku konceptu Shinari.