Petr Korbel
29. 7. 2019 6:03
Pokud jste si před třiceti lety chtěli koupit automobil za československé koruny, museli jste zamířit do sítě mladoboleslavské Škody nebo Mototechny, a téměř tři čtvrtiny prodaných nových aut byly Škodovky. Sestavili jsme přehled, co se tehdy ještě dalo koupit.
Lada 1300/VAZ 2105
Základním modelem značky Lada byl pětimístný VAZ-2105 (Lada 1300 sedan). Tento typ vznikl na počátku 80. let mírnou modernizací "žigulíku" z roku 1970, což byl upravený Fiat 124 z roku 1966. Kapalinou chlazený čtyřválec byl vpředu a přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola. Nejvyšší rychlost činila 145 kilometrů, spotřeba 8 až 10 litrů.
Po těchto osvědčených autech u nás panovala obrovská poptávka, ale roční import ze Sovětského svazu oproti 70. letům poklesl zhruba o dvě třetiny. Stovky klasických vozů Lada byly navíc každoročně určeny pro podniky a instituce; používali je kupříkladu dopravní policisté.
Základní Lada 1300 (VAZ-2105) stála 70 800 korun. K tomu existovala řada variant: například odvozené kombi VAZ-2104 bylo za 78 tisíc a luxusní sedan VAZ-2107 s 1,5litrovým motorem za 84 700 korun. V roce 1989 obdržela Mototechna zhruba 2,5 tisíce kusů sedanu VAZ-2105 s motorem 1,3. Počet všech dodaných aut Lada klasické koncepce pohonu přitom přesáhl devět tisíc.