Od zpravodaje Aktuálně.cz v Ženevě - Ženevské výstaviště je letos opět zaplněno auty. Modelek je sice o něco méně než v minulých letech, ale reflektory svítí naplno a množství novinek je dokonce rekordní.
Přesto je to tak trochu jiný autosalon než dříve. Ubylo novinek určených pro běžné motoristy, kteří automobil potřebují k cestám do práce, na nákupy, případně na víkendové rodinné výlety. Přibylo naopak premiér vozů spadajících do kategorie exkluzivit.
Přitom například v případě La Ferrari je taková veřejná premiéra vlastně zcela zbytečná. Tento supersport se vyrobí jen v limitované sérii 499 kusů a v zásadě není určen k veřejnému prodeji. Pravidla značky jsou totiž taková, že vozy z limitovaných sérií si může koupit zase jen ten zákazník, který již vlastní některé ferrari s výrobním číslem z předešlých edicí.
Přesto Ferrari během své tiskové konference prakticky ucpalo průchod výstavištěm, když se k jeho stánku nahrnuly tisíce lidí. Ferrari je totiž součást koncernu Fiat a ten sám o sobě - s výjimkou sporťáčku Alfa Romeo 4C - nic kloudného nového nenabízí. Proto Ferrari muselo sehrát roli velvyslance a ukázat technologickou vyspělost italského autoprůmyslu.
Nesmí na nás zapomenout!
A v tom je právě letošní ženevský autosalon charakteristický - posílit image značky a zapsat se do povědomí veřejnosti i potenciálních zákazníků.
Trh s auty v Evropě je momentálně prakticky mrtvý. Kupci nových aut jsou hlavně firmy, které potřebují obnovovat své vozové parky. Také kvůli tomu automobilky letos v Ženevě představují tolik nových kombíků nižší střední třídy. Ty totiž tvoří velkou část firemních vozových parků.
Fotogalerie: Supersportovní auta a jiné letošní zajímavosti v Ženevě
Například na stánku japonské Hondy, kde zatím vystavují pouze koncept budoucí verze wagon modelu Civic, jsem slyšel povzdech. „Kdybychom to tak mohli nabízet už nyní, a ne až na konci roku, kdy se dostane do prodeje sériová verze…"
Je to až úsměvné, jak se tento segment po éře MPV a velkých a středních SUV opět začíná drát na scénu. Dokonce i Volkswagen vrátil výrobu kombi verze golfu z Mexika zpět do Německa, což je rovněž důležitý signál.
Přitom všichni v této kategorii budou muset vybojovat velkou válku s mladoboleslavskou Škodou Octavia. Ta byla vloni nejprodávanějším kombíkem v Evropě. A novinka, kterou představila v Ženevě, určitě ani tentokrát nebude hrát druhé housle.
Škoda stojí a padá s octavií
Letos na konci roku chtějí v Mladé Boleslavi opět slavit výrobní i prodejní rekord, i když kýžená milionová hranice zřejmě opět nepadne. „Ve druhém pololetí už ale očekáváme vzestup nad loňskou úroveň," uvedl pro online deník Aktuálně.cz člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar.
Škoda zatím na přelomu loňského a letošního roku doplácela na to, že její klíčový model Octavia se vlastně nevyráběl. Proto se nyní snaží novinku co nejrychleji uvést na všechny podstatné trhy. Například první octavie combi třetí generace mají být předány zákazníkům už v dubnu, zatímco dříve se hovořilo o květnu.
Fotogalerie: První premiéry na letošním autosalonu v Ženevě
Škoda chce také oživit mírně slábnoucí zájem o dražší modely Superb a Yeti. Ty jsou v současné době už poslední, které vozí na svých kapotách „zelené" logo. Již za pár měsíců ale bude jejich vzhled během faceliftu sjednocen s tváří vozů Rapid a Octavia.
A co chystá Škoda na další roky? Pohled do rodných listů jednotlivých modelů nabízí jasné termíny. „Do roku 2015 kompletně obměníme celou modelovou řadu," uvedl v úterý v Ženevě při premiéře octavie combi předseda představenstva Winfried Vahland.
„Bude širší a nižší než nynější verze, s novou řadou úsporných motorů," doplnil to pak v rozhovoru pro agenturu ČTK člen představenstva Škody pro technický vývoj Frank Welsch. Mezitím se ještě ve Frankfurtu představí rapid s druhou karosářskou verzí. Bude to napůl kombík a napůl hatchback s označením spaceback.
Škoda také připravuje větší SUV, než je Yeti, to bude až sedmimístné. Na trh se ale dostane až za dva roky. „Stále také diskutujeme o možnosti zavedení výroby užitkových vozů," sdělil Wojnar. Podle něho ale definitivní rozhodnutí ještě nepadlo, stejně jako o podobě a pozici následníka MPV roomster.
A co alternativní pohony?
Do Ženevy se opět ve větší míře vrátily automobily, které ve svých útrobách skrývají elektromotory - buď v kombinaci s tradičními spalovacími agregáty, nebo i samostatně.
Například Mitsubishi konceptem naznačuje, jak bude vypadat nástupce vůbec prvního sériově vyráběného elektromobilu světa - modelu iMiEV -, Nissan chce zase po zahájení výroby v Evropě dát druhou šanci rodinnému elektroautu Leaf.
Tyto vozy však již netvoří středobod expozice jednotlivých automobilek. Vesměs stojí trochu stranou, tak jak na tom vlastně v současnosti celá elektromobilita v současnosti je.
I když odborníci dávají během několika příštích let větší šanci než elektřině stlačenému zemnímu plynu, ani tento způsob pohonu se návštěvníkům výstaviště Palexpo v Ženevě letos nijak masivně nevnucuje. „Stále o to totiž mají zájem především velké firmy, které navíc například v plynárenství podnikají," vysvětlil aktuální situaci Wojnar. Nová octavia CNG by ale mohla přitáhnout i zájem menších firem.
Fotogalerie: 32 důvodů, proč letos jet na ženevský autosalon