Divoký tuning, drift i úsporné hybridy. Co všechno proslavilo automobily v Japonsku?

Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 8. 2020 6:32
Japonská auta jsou známá po celém světě a řada modelů od tamních automobilek se zapsala do historie jako kultovní. Výrazným písmem se do dějin automobilismu zapsala i japonská automobilová kultura. Šílené tuningové kreace, drift nebo závody speciálně upravených aut silnějších než formule 1. Podívejte se na výběr toho, co proslavilo auta v Japonsku.
Goodwood Festival of Speed 2017: Mazda drif
Goodwood Festival of Speed 2017: Mazda drif | Foto: Newspress

Drift

Drift by se dal velmi zjednodušeně popsat jako jízda přetáčivým smykem. Řidič záměrně dostane do smyku zadní část vozu, aby ho nicméně plně pod kontrolou prohnal skrz zatáčku. A právě Japonsko 70. let je všeobecně považované za kolébku driftu. Ten se přitom zrodil trochu náhodou z jezdeckého stylu Kunimicu Takahašiho, který závodil mimo jiné v japonském mistrovství cestovního vozů. Jeho styl průjezdu zatáčkami a následnou vysokou rychlostí při nájezdu na rovinku zaujal nelegální pouliční závodníky, kteří se jej rozhodli zdokonalovat na klikatých horských silnicích - ty byly na podobné hrátky ideálním místem.

Souboje v nové disciplíně se staly rychle populární, přispěl k tomu i Keiiči Cučija, který Takahašiho techniku vybrousil k téměř úplné dokonalosti a časem si vysloužil přezdívku Drift King, tedy v překladu král driftu. Cučija svou reputaci dosáhl za volantem kultovní Toyoty AE86. Jeho příběh inspiroval populární manga sérii Intial D, v 80. letech také vznikl krátký film Pluspy, kde předvádí svůj styl na jedné z horských silnic. Samozřejmě ilegálně, snímek na druhou stranu nakonec přispěl k legalizaci driftu jako oficiální sportovní disciplíny.

Ještě ve druhé polovině 80. let se tak drift stal oficiální a legální odnoží motosportu se speciálně upravenými vozy. Nejprve opět pouze v Japonsku, postupně se ale soupeření v této disciplíně rozšířilo do celého světa a vlastní sérii lze najít třeba i v Česku. Netřeba nicméně zdůrazňovat, že třeba v Japonsku stále existují i nelegální závody v driftu na horských silnicích.

 

Právě se děje

před 54 minutami

České dráhy plánují od dubna snížit mzdy 700 administrativních pracovníků, část z nich i propustit. Důvodem je pandemie

České dráhy plánují od dubna snížit mzdy asi 700 administrativních pracovníků. Část z nich navíc zřejmě propustí. Důvodem jsou současné ztráty během koronavirové krize, které loni dosáhly přibližně čtyř miliard korun. Opatření má zatím platit rok, v příštím týdnu je projedná dozorčí rada. Snižování mezd, které by mělo být zhruba desetiprocentní, se nebude týkat všech 15 000 zaměstnanců podniku.

"Pandemie jednou skončí, pokud tedy ke snížení smluvních mezd letos přistoupíme, nebude to na vždy. Smluvní mzdy ředitelů, vedoucích a dalších pracovníků převážně v administrativě se dohodou obou stran každoročně nově nastavují. A to jak v závislosti na výkonech jednotlivých zaměstnanců, tak v souvislosti s finančními možnostmi firmy," uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Zdroj: ČTK
Další zprávy