Starší je lepší: Osm rad a tipů, jak koupit veterána pro radost nebo jako investici

Tomáš Starý
23. 7. 2020 6:04
Koupě nového auta je v podstatě ztrátová záležitost. Jakmile se vám jednou otočí kola poté, co jste si auto přebrali u prodejce, můžete rovnou odepsat minimálně 20 % jeho hodnoty. Na trhu ojetin je situace trochu jiná, auta také ztrácejí hodnotu, jen ne tak rychle, nebo alespoň tato suma nebývá tak extrémní.

Jiné je to ale na trhu historických aut, tedy veteránů, případně youngtimerů a vzácných vozů z různých limitovaných edic. U těch se v určitém bodě pokles cen zastaví a pak už zpravidla jen rostou, jak začínají auta z trhu mizet. Pokud uvažujete o koupi veterána, nejprve si ujasněte několik věcí, podle kterých pak vybírejte konkrétní kus.

Foto: Jiří Kaloč

Pozor na podvodníky

Aby auto mohlo být také investice, musí být především v naprosto originálním stavu. Bohužel spousta aut prošla postupem času úpravami a má za sebou nějakou nehodu. To nemusí vadit, pokud majitelé vše opravovali a používali originální díly, případně schválené doplňky na konkrétní typ auta. Ovšem mnohdy se stará auta "opravují" všemožnými neodbornými cestami. A to samozřejmě hodnotu vozu snižuje.

Občas se i stává, že se prodávající snaží poslat z domu draze padělek, respektive obyčejný model předělaný na vzácnější sportovní variantu. Zkrátka čekají na nezkušeného a natěšeného zájemce, který jim starý bezcenný krám přeplatí. U starých aut je poměrně běžné, že nemají kompletní dokumentaci, servisní knížku a původní klíče.

Pokud si nejste jistí, určitě nakupujte auto s odborníkem. Jeho výjezd vás bude  sice něco stát (dle dohody obvykle stojí cesta specialisty do zahraničí 5 až 10 tisíc korun), ale často vám pomůže zachránit celé jmění, případně dovede vyjednat lepší cenu.

 

Právě se děje

Další zprávy