SUV, která měnila historii. Porsche před 20 lety ukázalo Cayenne a spustilo lavinu

Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 8. 2022 6:02
Letos uplynulo už dvacet let od chvíle, kdy Porsche poprvé představilo SUV Cayenne. Auto, které výrazně ovlivnilo celou třídu sportovně-užitkových vozidel a pomohlo zachránit německého výrobce od bankrotu. Dnes jsou SUV nejpopulárnější kategorií aut nejen v Evropě a nabízí je téměř každý - včetně Lamborghini a brzy i Ferrari. Spolu s Cayennem jsme vybrali 10 dalších důležitých SUV historie.

Porsche Cayenne

V 90. letech nebylo Porsche v dobré kondici. Prodávalo nízké desítky tisíc aut ročně a bylo v červených číslech. První záchranou se v roce 1996 stal kompaktní roadster Boxster, doplňující ikonickou řadu 911. Dva sportovní modely ale k zajištění stabilní budoucnosti nestačily, ve Stuttgartu tak začali přemýšlet o dalším modelu. Velmi vážně prý uvažovali o MPV, která byla v té době na vzestupu, na popud americké pobočky se ale Porsche nakonec vydalo cestou SUV. Vznikl projekt Colorado, za nímž se v roce 1998 ukrývalo nejen Porsche Cayenne, ale také Volkswagen Touareg. Čtyři roky vývoje vedly k tomu, že na podzim roku 2002 představilo Porsche své první SUV.

Okamžitý úspěch? Ani náhodou. Auto svým designem vyvolalo značnou vlnu kontroverzí, americký dopisovatel britského magazínu Autocar dokonce napsal, že zákazníci v USA sice mají rádi Porsche, ale ne když vypadá jako Hyundai a stojí dvakrát tolik. Cayenne to neměl lehké, nakonec si ale cestu k zákazníkům našel. Částečně proto, že i když vážil asi tolik jako dvě 911, pořád to bylo auto s dechberoucí rychlostí. Umělo až 266 km/h, což se dnes nemusí zdát moc, na počátku tisíciletí ale tak rychle něco tak velkého a těžkého prostě nejezdilo.

Zpočátku byly pod kapotou osmiválce, později se přidaly i šestiválcové motory a po faceliftu v roce 2007 se Cayenne stal také prvním Porsche s naftovým motorem. To vzbudilo další debatu, přesto si podobně jako na kontroverzní vzhled první generace i na naftové Porsche veřejnost nakonec zvykla. V roce 2010 přišla druhá generace, poprvé s hybridním a později plug-in hybridním pohonem, aktuální třetí generace je pak v nabídce od roku 2017. O dva roky později dostala poprvé i druhou karosářskou variantu Coupé. A zatímco se první dvě generace kompletovaly v Lipsku, ta třetí už je kompletně z Bratislavy, kde se dříve dělaly karoserie a další komponenty. Za dvacet let zatím Porsche prodalo přes milion Cayennů a inspirovalo i další výrobce primárně jen sportovních aut - Maserati, Lamborghini a dokonce i Ferrari, jehož Purosangue se má představit v letošním roce.

 

Právě se děje

Další zprávy