I vrak nabourané Škodovky poslouží. K vývoji nových aut

Radek Pecák Radek Pecák
26. 4. 2010 19:45
Informace z míst nehody pomáhají vylepšovat bezpečnost mladoboleslavských vozidel
Foto: Radek Pecák

Mladá Boleslav - Pochroumané boční dveře a za nimi často vážně zraněné tělo řidiče auta či jeho spolujezdce. Tak vypadá každá čtvrtá bouračka, ke které vyjíždějí členové speciálního týmu Škoda Auto.

Obrázky jsou nejednou velmi zdrcující, jako když vyjížděli k nehodě, kde airbag zdevastoval tělo mladé dívky, která si "odložila" nohy na palubní desku. Kdyby to, co "škodovácký" tým, viděli řidiči, možná by se lépe nad některým svým chováním na silnici zamysleli.

Už přes dva roky posílá automobilka tým s oficiálním názvem Výzkum dopravní bezpečnosti k haváriím, do kterých se připletou její vozy. Má zjistit ještě víc, než dokáží odhalit crash testy.

Tři typy nehod v hledáčku

Škodovka přitom spolupracuje s policií, takže se tým k nehodám dostává někdy stejně rychle jako záchranáři či policisté. Vyjíždí obvykle k nehodám, které se stanou blízko od Mladé Boleslavi. Někdy dokonce asistují záchranářům a policistům, teprve pak si sami pořizují vlastní dokumentaci a provádějí měření.

Tým zkoumá hlavně tři typy bouraček. "Zajímají nás nehody, při kterých byly aktivovány airbagy, došlo ke zranění posádky, případně šlo o střet s chodcem," vysvětluje Robert Šťastný, člen týmu Výzkum dopravní bezpečnosti. Zkoumají především vozy z aktuální modelové řady.

Automobilka využívá informace získané z míst nehod k vývoji dalších prvků pasivní bezpečnosti u nových aut. "Je pro nás důležité být přímo na místě nehody a zjistit co nejvíce informací v co nejkratší době od jejího vzniku," vysvětluje další člen týmu Petr Krásný.

Podobné týmy, jako má Škodovka, pracují řadu let pro značky Audi a Volkswagen. Navzájem spolupracují a předávají si poznatky. "Pokud nabourá pro nás zajímavým způsobem v Německu Škodovka, oni nám ji zdokumentují, stejně tak my to děláme pro ně," říká Šťastný. Škodovácký tým je pověřen dělat na našem území dokumentaci také nabouraných vozů Seat, Lamborghini, Bentley či třeba Porsche, protože to jsou také značky, které spadají do koncernu Volkswagen.

Každé čtvrté auto nabourá bokem

"Z našich statistik vyplývá, že sice největší procento námi zkoumaných vozů je nabouráno čelně (34 procent), ale hned druhým nejčastějším nárazem je ten z boku. Každé čtvrté nabourané auto (26 procent), ke kterým vyjíždíme, dostalo náraz do boku," sděluje Krásný. Přitom právě tyto nehody mívají pro lidi uvnitř vozidla obvykle nejvážnější následky. Zatímco při čelním nárazu je deformační zóna auta schopna pohltit obrovské množství energie, při bočním nárazu je prostor pro deformaci jen pouhých 15 centimetrů.

NOVÉ: auto.aktualne.cz
Autor fotografie: Aktuálně.cz

NOVÉ: auto.aktualne.cz

"Naše poznatky hned předáváme pracovníkům technického vývoje, s nimiž sedíme v jedné budově," dodává Šťastný. Samozřejmě i ty o bočních nárazech, které se využijí například při konstrukci takzvaného sloupku B karosérie u připravovaných modelů. Jde o sloupek, který spojuje střechu vozidla s prahem v místě mezi předními a zadními dveřmi.

Přitom už dnes je tento díl karosérie velice komplikovanou záležitostí. Skládá se totiž z mnoha do sebe zapadajících profilů tak, aby dokázal pohltit co největší množství kinetické energie. Proto také jeho hmotnost dosahuje desítek kilogramů.

Další z povinností členů týmu je připravovat informace pro veřejnost, jak se chovat v provozu a jak se chránit. "U nás stále ještě (na rozdíl třeba od Německa nebo severských států, kde v tomto ohledu již není skoro co zlepšovat) spousta lidí utrpí zranění nebo dokonce při autonehodě zemře docela nesmyslně. Kvůli tomu, že se špatně připoutají nebo dokonce to neučiní vůbec, že sedí v automobilu špatným způsobem a tak dále," říká Šťastný.

Airbagy zachytí i ulétlé dveře

Praxe členům týmu stále přináší nová a nová překvapení. Setkali se totiž i s nehodou, kdy se při srážce dvou vozů ze střechy jednoho z nich uvolnily špatně připevněné dveře. Vletěly rovnou do čelního skla nabouraného vozu Škoda. Naštěstí se zarazily o nafouknuté airbagy. "Ačkoli tak vůbec nejsou zkonstruovány, zafungovaly i jako ochrana před nebezpečím zvnějšku," konstatoval Petr Krásný.

 

Právě se děje

Další zprávy