S přístupem k práci to mají v každé autoopravně jinak. Audit autoservisů, který pravidelně každoročně publikuje společnost Cebia, odhalil velké rozdíly v kvalitě odvedené práce i přístupu k zákazníkům.
Zatímco výsledky běžných servisních zakázek, tedy pravidelné servisní prohlídky, dosahovaly loni poměrně vysoké úrovně bez ohledu na to, zda šlo o autorizovaný nebo neautorizovaný servis, při větších opravách vozidel po pojistných událostech se v řadě případů odhalily překvapivé nedostatky. Zatímco v minulosti se objevovaly rozdíly v různých krajích, loňský audit tento trend nepotvrdil.
Cebia provádí kontroly v různých variantách, před opravou i po opravě, a také se zaměřuje na opravy po pojistné události. "Kvalita prací se v loňském roce výrazně zhoršila. Pravděpodobnost špatně provedené opravy narostla.
Je ale potřeba říci, že většina zakázek u autorizovaných i neautorizovaných servisů stále vykazuje vysokou kvalitu a na kvalitní i nekvalitní práci bylo možné narazit prakticky po celé republice," zdůrazňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Autoservisy často nedodržují termíny oprav. Částečně jim to lze prominout, automobilový průmysl se i loni potýkal s výpadky v dodávkách dílů jak pro nová auta, tak pro servisy, a bylo těžké odhadnout dodací lhůty součástek.
Jedním z častých nedostatků v servisu však je, že se na vozidle provede více prací, než bylo sjednáno, aniž by navýšení ceny zakázky klient schválil. Autoservis zkrátka provede opravy bez jeho souhlasu a majitele auta postaví "před hotovou věc" až při převzetí vozu, kdy po něm požaduje více peněz. Podle Cebie se takový nešvar potvrdil v 15 procentech případů.
Odhalilo se také, že servisy mnohdy odvádějí nekvalitní práci, díly špatně lícují, odbydou tmelení nebo utěsnění karosářských dílů. Nešvarem bývá i špatná kvalita lakování, kdy jednotlivé odstíny na dílech nejsou sjednocené.
"Například v jednom pražském servisu byl u opravy Škody Kodiaq zjištěný nepřiměřený rozsah lakování, kdy při drobném poškození levých zadních dveří byly přelakované také všechny sousední díly. Servis v tomto případě také fakturoval rozstřik lakování prahu a celého dveřního rámu, který ale nebyl provedený," uvádí Cebia.
Dochází také k případům, kdy mezi sebou servis, pojišťovna a klient nedostatečně komunikují. "Vyskytly se případy, kdy pojišťovna po právu odmítla opravu zaplatit, například z důvodu alkoholu v krvi či se na ni nevztahovalo pojištění, ale vůz byl v tu dobu již opravován v servisu. Servis následně požadoval zaplacení opravy po klientovi, který s tím vůbec nepočítal," upozorňuje Pajer.
Častým pochybením bylo také neprovedení zkušební jízdy, což může i pozorný zákazník odhalit jednoduchou kontrolou ukazatele najeté vzdálenosti.