Česko a motocyklová značka Harley-Davidson mají k sobě daleko blíže, než se většina lidí domnívá.
"Bývalá Československá republika byla dokonce na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století pro tohoto amerického výrobce druhým největším odbytištěm, samozřejmě po spojených státech," říká Martin Heřmanský, šéf zastoupení značky pro oblast střední a východní Evropu.
Aktuálně.cz: Máte na starost Česko, Polsko, Slovensko, Maďarsko a pobaltské státy. Ve které z těchto zemí se nyní prodává nejvíce strojů Harley-Davidson?
Martin Heřmanský: Až do roku 2010 byly prodeje ze zmíněných zemí nejvyšší v České rpeublice, poté jsme ale zaměřili naši pozornost na rozvoj dealerské sítě v Polsku a od té doby zaznamenáváme v této zemi každoročně nárůst prodejů v řádu pět až osm procent.
A.cz: A jak je to v absolutních číslech?
V Polsku nyní prodáváme ročně více než 500 motocyklů, v Česku je to přes tři stovky. Ale i zde rosteme. V kategorii strojů s motory nad 800 cm3 jsme jedničkou.
A.cz: Nebýt krize, tak by růst byl asi ještě větší, nebo ne?
Je to možné. V roce 2008, těsně před nástupem finanční krize v Evropě, motocyklový trh v Česku zažíval nebývalý boom. Prodalo se tu 27 000 motocyklů všech značek, což je skoro dvojnásobek loňského objemu trhu. Prodeje značky Harley-Davidson stouply v onom roce na téměř 500 kusů. Dařilo se nám i v Maďarsku či v Polsku. Mimochodem, v této době si také americké ústředí povšimlo, že tento region vykazuje slušný potenciál a zřídilo zde centrálu pro střední a východní Evropu.
A.cz: Vám a BMW - na rozdíl od prodejců například japonských motocyklů - prodej stále zvolna stoupá. Platí tedy, že ti, kteří si chtějí splnit klukovský sen a vlastnit motorku Harley-Davidson, si na ni vždy dokážou vydělat?
Ano, ale zaznamenali jsme, že v poslední době je v porovnání s minulými lety vidět větší zájem o trochu levnější stroje, zejména o motocykly střední cenové kategorie. Ale například i o ty nejexkluzivnější motorky - řadu CVO, která je každý rok limitovanou edicí vybraných čtyř modelů, je stále obrovský zájem a vždy je vyprodáme.
A.cz: Jak jsou na tom vaši dealeři? Ubývá jich, nebo naopak přibývá?
V České republice je nyní stabilní počet pět dealerů, na Slovensku máme dva. Je možné, že se počet v budoucnu zvýší, ale chce to pečlivé vyhodnocení situace. Zatím se spíše orientujeme na zvyšování kvality v oblasti péče o zákazníky. Také dealerství vypadají jinak. Jsou sice vesměs ve stejných budovách, jako například před pěti lety, ale motocykly jsou nyní lépe prezentovány. Také daleko více propagujeme prodej doplňků a značkového oblečení. Máme specialisty, kteří dealerům pomáhají se správným rozmístěním různých druhů zboží v prodejných. Ti dokonce určují i barevný mix a opravdu to funguje.
A.cz: Kolik procent z tržeb dělá právě prodej doplňků a značkového oblečení?
Jsou to již desítky procent a tato čísla stále stoupají. Je třeba si uvědomit, že málokdo si náš motocykl nechává celé roky ve stavu, v jakém ho koupil. Kvůli pohodlí si lidé kupují širší sedla, samozřejmě brašny, padací rámy a další dopňky. Kustomizace je obrovský fenomén, kterého se krize netýká. Vlastníci motocyklů Harley-Davidson si také většinou přijdou koupit rukavice, tričko, bundu. A vůbec nezáleží na tom, zda se účastní srazů a dalších organizovaných akcí, nebo si jen tak sami vyjíždí do přírody.
A.cz: Vy letos plánujete řadu oslav. Zaujalo mě, že kromě 110. výročí značky Harley-Davidson hodláte oslavovat i 100. výročí od vyrobení první značkové motocyklové bundy. Jak budou oslavy vypadat?
Právě naše oblečení prošlo obrovským vývojem - od čistě funkčního zaměření pro samotné jezdce, přes ikonické kožené bundy, které si zamilovaly i tehdejší holywoodské hvězdy, až po vysoce módní kolekce využívající nejnovější technologie. Dnes nabízíme jen v oblasti oblečení tisíce položek, a ježdění na motocyklu není samozřejmě podnímkou. Ale zpět k oslavám. Začátek byl již v únoru v Indii, v Česku se tento čtvrtek koná speciální oslava pro nejvěrnější fanoušky v RockOpeře. Širokou veřejnost zase 8. června pozve náš pražský dealer na speciální show v holešovické hokejové aréně. Evropským jezdcům by měl ve stejném měsící v Římě požehnat papež František a celosvětové oslavy pak vyvrcholí poslední srpnový víkend v Milwaukee. Abych nezapomněl, letos se bude slavit ještě třetí výročí. Tím je třicetiletá existence HOG, tedy klubu vlastníků strojů Harley-Davidson.