Jan Matoušek
17. 1. 2019 6:05
Naftové motory v poslední době dostávají jednu ránu za druhou. Nejprve přišla kauza Dieselgate, při níž koncern Volkswagen pomocí softwaru falšoval výši hodnot vypouštěných emisí oxidů dusíku při homologačních testech a následně v reálném provozu. Podobný problém začaly řešit i další automobilky jako Daimler nebo Fiat-Chrysler. Některá města pak následně zakázala vjezd starších naftových automobilů do svých center. To všechno se podepsalo na klesající poptávce po naftových motorech. Má dnes vůbec smysl si vůz s turbodieselem kupovat? Podívejte se na situaci u devíti kompaktních kombíků.
Fiat Tipo Kombi 1.4 vs. 1.3 MultiJet
U italského kompaktu jsme pro modelové srovnání zvolili základní výbavu Pop a základní jednotky s oběma druhy paliva. Zážehová atmosférická čtrnáctistovka má 70 kW a přijíždí s manuální šestistupňovou převodovkou, naftová přeplňovaná třináctistovka MultiJet má také 70 kW, ale zároveň manuální pětikvalt.
Cenový rozdíl mezi oběma motorizacemi je 67 tisíc korun. Benzinový model ve výbavě Pop stojí 336 900 korun, naftový potom 403 900 korun. Ve druhé nejnižší výbavě Lounge je pak rozdíl mezi oběma jednotkami 66 tisíc korun.
Pro Tipo Kombi s benzinovým agregátem udává Fiat průměrnou spotřebu 5,7 l / 100 km, naftový agregát si papírově řekne o 3,7 l / 100 km. Rozdíl je tedy poměrně výrazný - 2 l / 100 km. Aby se nicméně základní naftové Tipo Kombi Pop oproti benzinovému vyplatilo, musí vůz ujet nejméně 110 166 km. Při pětiletém vlastnictví auta to dává 22 033 kilometrů ročně. Test kombi čtěte tady.