Martin Přibyl
28. 12. 2018 6:02
Rok 2018 by mohl být zlomový pro další budoucnost autoprůmyslu. Zatímco z jeho začátku to možná vypadalo, že hlavním tématem bude vývoj robotických aut, postupem času vystupovaly na povrch stále více a více problémy s emisemi: ať už těmi škodlivými (zákazy vjezdů pro diesely), tak těmi způsobujícími globální oteplování. Právě rozhodnutí Evropské unie o omezení emisí CO2 u osobních ale i nákladních aut, může formovat směr autoprůmyslu na roky dopředu. Podívejte se s námi na nejdůležitější události, které hýbaly automobilovým světem v roce 2018.
17. 12. 2018: Evropská dohoda o omezení emisí CO2
Evropská unie chce bojovat proti globální změně klimatu. Evropská komise proto v polovině prosince rozhodla o tom, že v roce 2021 bude muset průměrné evropské auto vyprodukovat 95 gramů CO2 na kilometr, v roce 2030 bude ale limit o 37,5 procenta přísnější.
S konvenčními motory není v tuto chvíli podobného snížení dosáhnout, automobilky proto většinou volí cestu elektrifikace. V jejich nabídce dojdou výrazného uplatnění elektromobily, v přechodné době také hybridy do zásuvky. Jejich plány jsou ale často nedostatečné, sám Herbert Diess přiznal, že koncernový plán (o němž píšeme o pár stran zpátky) vycházel z předpokladu, že EU bude požadovat snížení emisí oxidu uhličitého o třicet procent. Své kroky tedy bude muset VW podstatně uspíšit a příklon k elektromobilům bude muset být výraznější. Svou upravenou vizi elektrické budoucnosti chce předložit příští rok. Diess ale také varoval: podobné požadavky směrem k automobilkám nebudou mít smysl, pokud EU sama neuspíší svůj odchod od fosilních paliv i v případě výroby elektřiny.
Evropská komise chce také vůbec poprvé omezit emise skleníkových plynů i u nákladních vozů.