EU má dohodu ke snížení emisí u aut, do roku 2030 mají klesnout o 37,5 procenta

ČTK ČTK
17. 12. 2018 21:46
Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce, jak výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Do roku 2030 tak škodlivé emise v případně osobních automobilů bude nutné snížit o 37,5 procenta, v případně užitkových vozů o 31 procent. Oznámila to dnes Evropská komise (EK). Za základ k výpočtu snížení emisí se považuje rok 2021.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Evropský parlament (EP) a Rada EU tak odstranily názorové rozdíly mezi zeměmi s výrazným podílem výroby aut, a zákonodárci, kteří myslí na větší ochranu životního prostředí. O výsledku jednání informoval eurokomisař pro energetiku a ochranu klimatu Miguel Arias Caňete.

Evropská unie byla po celé měsíce rozdělena v názoru, jak přísně se postavit k emisím CO2 z osobních a dodávkových aut. Německo, které má největší automobilový sektor v unii, například varovalo, že tvrdé cíle by mohly poškodit odvětví a vést ke ztrátě pracovních míst.

Představitelé Evropského parlamentu a Evropské komise se snažili v několika kolech jednání nalézt společný postoj. Exekutiva EU původně navrhovala snížit do roku 2030 emise o 30 procent z úrovní roku 2021. Plán podpořilo Německo, několik unijních zemí včetně Nizozemska a Francie ale bylo pro zvýšení limitu pro osobní vozy na 35 procent.

Evropský parlament v říjnu hlasoval ve prospěch 40procentního snížení emisí do roku 2030 s tím, že pro rok 2025 by měl platit přechodný cíl 20 procent, což se automobilovému průmyslu nelíbilo.

Cíle omezit emise v dopravě, jediném odvětví, kde se emise nadále zvyšují, mají unii pomoci dosáhnout do roku 2030 celkového snížení emisí skleníkových plynů o 40 procent. Státy EU patří k téměř 200 zemím, které se shodly na pravidlech pro zavedení pařížské dohody o klimatu z roku 2015.

"Jsem přesvědčen, že naše ekonomická budoucnost závisí na tom, jakým způsobem budeme řešit budoucnost. A k ní čistá mobilita patří," řekl místopředseda EK pro energetickou unii Maroš Šefčovič. Dnešní dohoda je podle něj důvěryhodným krokem v zavádění pařížské dohody a současně rozhodujícím krokem k podpoře dlouhodobé konkurenceschopnosti evropského průmyslu, neboť povede k investicím do hodnotového řetězce EU, včetně baterií a dalších klíčových technologií.

Nyní členským zemím EU zbývá zvážit snížení emisí z kamionové přepravy. Jednat o tom mají ve čtvrtek.

Video: Tisíce odložených škodovek z ptačí perspektivy

Unikátní záběry z výšky: Tisíce odložených Škodovek bez homologace čeká na letišti v Milovicích | Video: Jakub Zuzánek
 

Právě se děje

před 9 minutami

Předseda FAČR Malík měl pozitivní test na koronavirus

Předseda Fotbalové asociace ČR (FAČR) Martin Malík měl dnes pozitivní test na koronavirus. Je v izolaci a úterního mimořádného jednání výkonného výboru se stejně jako jeho další členové zúčastní přes videokonferenci.

"Na základě příznaků z druhé poloviny víkendu absolvoval Martin Malík během pondělí test na onemocnění covid-19, jehož vyhodnocení se ve večerních hodinách ukázalo jako pozitivní. Předseda je tak v karanténním režimu," řekl novinářům tiskový mluvčí FAČR Michal Jurman.

I přes nemoc podle něj Malík bude v úterý pracovat a zúčastní se plánovaného jednání výkonného výboru, který se bude zabývat situací po rezignaci místopředsedy Romana Berbra a členky výboru Dagmar Damkové.

Oba odstoupili poté, co propukla kauza údajné korupce a ovlivňování výsledků zápasů. Berbr je nejvýše postavenou osobou v aféře a minulou neděli byl jako jeden ze čtyř lidí poslán do vazby.

V kauze je celkem obviněno 20 osob v souvislosti s údajným ovlivňováním výsledků prostřednictvím rozhodčích. Kriminalisté tvrdí, že vše řídila organizovaná zločinecká skupina. Podle médií mělo jít hlavně o utkání Vyšehradu, který v sezoně 2018/19 postoupil ze třetí do druhé ligy. Zápasy měly být ovlivňovány i za účelem sázek.

Výkonný výbor byl se měl v úterý také zabývat komisí rozhodčích, kterou na začátku minulého týdne v reakci na aféru rozpustil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy