Martin Přibyl
28. 12. 2018 6:02
Rok 2018 by mohl být zlomový pro další budoucnost autoprůmyslu. Zatímco z jeho začátku to možná vypadalo, že hlavním tématem bude vývoj robotických aut, postupem času vystupovaly na povrch stále více a více problémy s emisemi: ať už těmi škodlivými (zákazy vjezdů pro diesely), tak těmi způsobujícími globální oteplování. Právě rozhodnutí Evropské unie o omezení emisí CO2 u osobních ale i nákladních aut, může formovat směr autoprůmyslu na roky dopředu. Podívejte se s námi na nejdůležitější události, které hýbaly automobilovým světem v roce 2018.
16. 11. 2018: Volkswagen míří k elektromobilitě a Škoda bude vyrábět Passat
Nový šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess (jmenován byl v dubnu letošního roku) vidí budoucnost v elektromobilitě. Jeho ambiciózní plán je postaven okolo modulární platformy MEB, jež bude základem pro řadu čistě elektrických vozů. Již příští rok chce uvést kompaktní model ID Neo, u něhož slibuje cenu odpovídající naftovému Golfu. Následovat bude i elektrická variace na Polo, Passat nebo rodinný Multivan. Své čistě elektromobily dostanou i další koncernové značky včetně Škody (2019 elektrické Citigo, o rok později sériová verze studie Vision E).
Elektrická ofenziva v podání VW však také vyžaduje restrukturalizaci výroby. V Německu budou na výrobu elektroaut přestavěny fabriky ve Cvikově (již probíhá), Emdenu a Hannoveru. A právě z Emdenu by se do Čech měla přestěhovat výroba Passatu, který se podle rozhodnutí vedení koncernu bude dělat po boku příbuzného Superbu v Kvasinách. Škoda Karoq a blízký Seat Ateca bude sjíždět z linky ve zbrusu novém "multibrandovém" závodě ve východní Evropě.
Investice do elektromobility si žádá i šetření. Volkswagen (a s ním i Škoda) kvůli tomu chce omezovat množství nabízených verzí a zaměří se rovněž na úspory ve výrobě - cestou může být sdružování produkce příbuzných modelů do stejných továren.