Jan Matoušek
25. 12. 2019 6:35
Ještě než se v příštím roce opět o něco zpřísní pravidla nárazových testů organizace Euro NCAP, otestovala tato organizace ve dvou sériích hned 22 nových automobilů. Z českého pohledu se proti bariéře rozjely dvě škodovky - nová Octavia a městské Citigo. To si přitom nevedlo úplně ukázkově, stejně ale dopadl třeba Jeep Renegade.
Crash test - Aiways U5 | Video: Euro NCAP
Aiways U5 - 3*
Ochrana dospělých - 73 %
Ochrana dětí - 70 %
Ochrana chodců - 45 %
Asistenční systémy - 55 %
Celkově - 3*
To první model čínského startupu Aiways s označením U5 se tak dobrého hodnocení jako dvojice MG nedočkal. Například 73 procent za ochranu dospělých je dokonce nejhorší hodnocení ze všech letos testovaných aut Euro NCAP. Problémem byly především boční nárazy. Při střetu se simulací jiného vozu se špatně nafoukl hlavový airbag, což ohrozilo bezpečnost hlavy řidiče (celkově to ale i tak stačilo na druhou nejvyšší známku). Při střetu se sloupem airbag nedokázal ochránit hlavu před kontaktem s karoserií, proto tato oblast dostala nejnižší možné ohodnocení. Kvůli tomu nakonec organizace ohodnotila celý náraz na sloup nula body. Pouze průměrná byla také ochrana krční páteře cestujících vzadu.
U ochrany dětí se problémem ukázalo být nedostatečné zadržení desetileté figuríny při čelním nárazu kvůli špatně fungujícímu pásu. Takže i když celková ochrana byla dobrá, Aiways nakonec obdržel nula bodů. Za boční náraz a ochranu obou figurín nicméně SUV získalo plný počet bodů. U ochrany chodců si nejhorší možné hodnocení vysloužily tuhé sloupky kolem čelního skla a především ochrana pánve při střetu s nárazníkem. Nouzové brzdění sice umí detekovat chodce i cyklisty, kvůli problémům ale nakonec nedošlo k jejich hodnocení. I proto tedy tak nízký procentuální zisk.
U bezpečnostních asistentů se jako problematický ukázal především omezovač rychlosti, pracující s kamerou pro čtení značek s rychlostním omezením. Ta nicméně některé značky vůbec nepřečetla, Aiways tak dostal za tento systém minimum bodů. Celkově to tedy stačilo na tři hvězdičky, Euro NCAP ale informuje, že výrobce pracuje na nápravě problematických částí.