Tou hlavní technickou novinkou je modernější naftový dvoulitr TDI, který se objevil již v nové Octavii, Leonu či Golfu. Původní šestnáctistovku tak nahrazuje dvoulitr s nezměněným výkonem 85 kW v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Seat slibuje oproti původní 1.6 TDI vyšší točivý moment, maximální výkon dostupný v širším pásmu otáček a také výrazně nižší emise.
Dvoulitr se bude nabízet opět i ve variantě se 110 kW, u níž lze šestistupňovou manuální převodovku zaměnit za sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. Ten se také alternativně dodává s pohonem všech kol.
Nabídka benzinových motorů doznala změn hned na svém začátku. Litrový přeplňovaný tříválec s manuální převodovkou má nově 81 kW místo původních 85 kW. Pracuje pak v Millerově cyklu, který optimalizuje časování ventilů, a navíc využívá turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek. Výsledkem by měl být až o deset procent úspornější provoz.
Pod kapotou také dále zůstává 1.5 TSI o výkonu 110 kW s vypínáním poloviny válců a volbou mezi manuální nebo automatickou dvouspojkovou převodovkou. Vrcholem je nadále dvoulitrové TSI se 140 kW, dvouspojkovým automatem a standardním pohonem všech kol.
Vnější design omlazené verze se inspiroval novým Leonem, ale i větším SUV Tarraco. Na prvně zmiňovaného odkazují třeba standardní plně diodová přední a zadní světla (vzadu navíc u vyšších výbav s dynamickými blinkry), druhý model pro změnu připomíná přepracovaná šestiúhelníková maska chladiče. Úprav doznaly oba nárazníky, to Atecu prodloužilo o 18 mm na 4381 mm. A odkaz na Leon ještě jednou, tentokrát fontem písma, kterým je napsán název modelu na víku pátých dveří.
Novinkou v nabídce bude provedení Xperience, nahrazující výbavu Xcellence. Varianta Xperience se přitom ve spojení s kompaktním SUV neobjevuje poprvé. Stejné jméno, jen s pomlčkou, dostal koncept z podzimu 2016. Stejně jako tehdy, i teď jde především o více terénních doplňků karoserie - například plastové obložení podběhů, černé nárazníky nebo ozdobné lišty připomínající hliník.
V kabině došlo ke zlepšení použitých materiálů například ve dveřích či potazích sedadel, respektive k začlenění vícebarevného dekoračního osvětlení. Volant má nový tvar a před ním může být upravený přístrojový štít tvořený 10,25palcovou obrazovkou. Multimediální systém má nově 8,25 nebo 9,2 palce.
Větší úhlopříčka znamená provedení bez klasických tlačítek, ale s navigací a především hlasovým ovládáním. To se aktivuje zvoláním "Hola hola", má umět také reagovat na hovorový jazyk. Dále nebudou chybět funkce jako připojení k internetu anebo možnost propojit mobilní telefon přes rozhraní Apple CarPlay a Android Auto.
Nabídku bezpečnostních asistentů po modernizaci rozšířila částečně automatizovaná jízda, která využívá spolupráce adaptivního tempomatu a udržování auta v jízdním pruhu. Tyto systémy drží Atecu uprostřed jízdního pruhu a přizpůsobují rychlost okolní situaci, přičemž celé to funguje až do 210 km/h. Dále nebudou chybět pomocník pro vyparkování, změnu jízdního pruhu nebo jízdu s přívěsem. Už samozřejmostí se u nových vozů stal volič jízdních režimů.
Ateca se na trhu objeví ve třech výbavách - Style, FR a Xperience - a s nabídkou deseti laků (novinkou je zelený odstín Camouflage) a třinácti designů litých kol ve velikosti od 17 do 19 palců. Původního provedení se od roku 2016 prodalo přes 300 tisíc kusů, Seat tedy doufá, že i omlazená varianta na toto číslo naváže. Ostatně loni hned 44 procent všech seatů spadalo do segmentu SUV.